Se den her: Forbudt julereklame medfører gigantisk shitstorm

Reklamen nåede aldrig sendefladen på grund af dens budskab

Julens store forbrugsfest står for døren, og hvis der er en ting, som kan ødelægge den gode stemning, så er det en påmindelse om, hvilke katastrofale konsekvenser vores forbrugsvaner har andre steder på planeten.

En julereklame af den type var netop hvad den britiske supermarkedskæde Iceland sendte på gaden til årets julehandel, og det skulle vise sig at rejse en shistorm, skriver The Guardian.

I den animerede reklame ses en orangutang-unge, som er flyttet ind på en lille piges værelse, fordi dens eget hjem i regnskoven er blevet destrueret i jagten på den palmeolie, der bruges i mange fødevarer verden over.

Reklamevideoen, som du kan se over artiklen, varsler Icelands opgør med brugen af palmeolie i kædens egne mærker, men er oprindeligt produceret som del af en Greenpeace-kampagne.

Netop det afsenderforhold er grunden til, at reklamen ikke blev godkendt til tv.

Organisationen Clearcast, der gennemgår og sidenhen godkender reklamer til tv, mente nemlig at videoen overtrådte reglerne om politiske budskaber i tv-reklamer, og vendte derfor tommelfingeren nedad, hvilket Iceland ikke var tilfreds med.

På Twitter skrev Iceland, at reklamen ikke var blevet godkendt af 'tilsynsmyndighederne, da den blev set som støtte til en politisk sag'.

Lukkede side efter shitstorm
Efter den udmelding blev Clearcast bombarderet med over 3500 vrede emails, 3000 utilfredse Twitter-opslag samt henvendelser fra massevis af nyhedsmedier, der var interesseret i historien. Det finder Chris Mundy, administrerende direktør hos Clearcast, en smule uretfærdigt, fortæller han til The Guardian.

Mundy påpeger, at Clearcast slet ikke er en tilsynsmyndighed, men derimod en privat organisation, der rådgiver og hjælper tv-stationer med at få reklamer på sendefladen. Derfor var man ikke forberedt på den opmærksomhed, som tweetet medførte.

- Vi var i den grad uforberedt på den syndflod af henvendelser, siger Chris Mundy.

- Og desværre var der også en betragtelig mængde ukvemsord og trusler, som resulterede i, at hele vores hold følte sig truet.

Mundy fortæller, at man har set sig nødsaget til at fjerne billeder af ansatte fra firmaets hjemmeside, efter billederne blev delt på blandt andet Twitter.

Oversvømmet af kommentarer
Derudover har man lukket Clearcasts Facebook-side ned permanent som følge af sagen.

'Den skulle bygge bro mellem vores personale og bureauer, men blev fuldstændig oversvømmet af negative kommentarer. Vi har besluttet, at Facebook ikke er en business-to-business-platform, og siden vender derfor ikke tilbage', skriver Mundy på Clearcasts hjemmeside.

Chris Mundy påpeger desuden, at beslutningen om ikke at vise reklamen på tv lå hos tv-stationerne, og ikke hos Clearcast.

- Da tv-stationerne besluttede, at de ikke kunne vise reklamen på grund af loven, havde Clearcast ingen magt til at omstøde den afgørelse.

Derfor ærgrer det Chris Mundy, at folks vrede blev rettet mod hans organisation.

- Vinderen har været det miljømæssige budskab, som er blevet delt vidt og bredt. Men fra Clearcasts synspunkt er det en skam, at vores hold, til en vis grad, er blevet ramt af følgevirkningerne, lyder det.

Hårdt børnearbejde for kæmpe firmaer: Børn på otte år høster palmeolie