Griseri hos stenrige juice-konger

Der er store problemer med hygiejnen i Joe & The Juice. Det er ledelsens skyld, at kundernes sikkerhed er ude af kontrol, siger hygiejne-ekspert.

Her i Joe & The Juice i indkøbscenteret Field's på Amager har personalet ikke lært at gøre rent, konstaterer fødevarekontrollen. Arkivfoto: TARIQ MIKKEL KHAN
Her i Joe & The Juice i indkøbscenteret Field's på Amager har personalet ikke lært at gøre rent, konstaterer fødevarekontrollen. Arkivfoto: TARIQ MIKKEL KHAN

Har du besøgt en Joe & The Juice-bar, er du ikke i tvivl om, at de unge mandlige bartendere sprutter af selvtillid ligesom de stenrige ejere, Kaspar Basse og baron Johan Wedell-Wedellsborg.

Du besøger også en juice-, kaffe-og sandwich-kæde, der gennem årene gang på gang har fået drøje hug for at svigte de elementære hygiejne-regler, som skal sikre kunderne mod mavepine.

Ansatte uvidende om smittefare

Randers Storcenter, 4. april

For en ansat i en fødevarevirksomhed er grundregel nr. et, at man skal blive hjemme, når man har roskildesyge - samt mindst to døgn efter sygdomsophør. Ellers smitter man kunderne. Men ' Ingen i virksomheden kunne redegøre for forholdsregler vedrørende sygdom', afslørede Fødevarestyrelsen.

Eksempelvis var kæden for få år siden i vælten, da det kom frem, at medarbejderne af ledelsen blev beordret til at snyde med køleskabstemperaturerne over for fødevarekontrollen.

Griseri hos stenrige juice-konger

' Når temperaturen måles, vil den ALDRIG blive noteret højere end 5 ° C i egenkontrollen.

Hvis myndighederne måler en højere temperatur, spiller vi overraskede og siger, at vi ikke var klar over det, og at vi øjeblikkeligt smider det hele ud', lød ordren i en mail.

Affald op ad madvarerne

Field's storcenter, København, 9. september

I restauranten, der var velbesøgt at blandt andre bananfluer, afslørede fødevarekontrollen, at der lå affald op ad kasser med æbler, ingefær, brød og engangsemballage. Gulvene var stadig klistret til med frugtsaft og madrester, selv om man tre uger forinden havde lovet fødevarekontrollen at gøre rent. De ansatte er ikke instrueret i rengøring, konkluderede myndigheden.

16 gange kritik
Igen og igen har ledelsen lovet, at der skal være styr på sagerne, så Ekstra Bladets Maddetektiv har taget temperaturen på Kaspar Basses og hans personales evne til i 2016 at overholde dem.

Det ser ikke godt ud, så når det kommer til hygiejnen, behøver hverken kædens ledelse eller medarbejdere at føle sig vildt selvsikre.

Brugte risikable offentlige toiletter

Lyngby Storcenter, 19. september

Medarbejderne brugte centrets offentlige toiletter, hvilket ifølge fødevarekontrollen var uhygiejnisk, fordi de kunne slæbe roskildesyge, som smitter via afføring, fra centrets mangfoldige publikum og med ind i køkkenet.

Alene i år har juicebarerne 16 gange fået alvorlig kritik af fødevarekontrollen, som eksempelvis har skrevet i en kontrolrapport, at de ansatte ikke er ordentlig instrueret i rengøring.

De 16 gange kritik svarer til hvert fjerde kontrolbesøg - hvilket er langt flere end i andre fødevarevirksomheder, som ifølge Fødevarestyrelsens statistik i gennemsnit får kritik blot ved hvert sjette tilsyn.

Opbevarede viskestykker på toilettet

Christianshavn Torv, København, 2. juni

Man valgte i strid med god hygiejne at opbevare de ellers rene viskestykker ude på toilettet. Og en dør, der skulle adskille wc'et fra de øvrige lokaler, var i stykker, så frugt og mad-emballage i et tilstødende lokale ikke var afskærmet fra lorte-lugt og urindunst og også luftbårne vanddråber, som kan indeholde roskildesyge.

- Når det kommer til at efterleve reglerne, ligger de under landsgennemsnittet, fastslår Fødevarestyrelsens sektionsleder Kenny Larsen.

- Og vi har fokus på de enkelte Joe & The Juice-afdelingers overtrædelser af reglerne, lover han.

Stadig beskidt
Men flere gange har Fødevarestyrelsen fortalt Joe & The Juice-medarbejderne, at de eksempelvis skulle gøre rent - for så at vende tilbage få uger senere og konstatere, at der stadig var beskidt.

Letfordærvelige levnedsmidler er blevet opbevaret ved stuetemperaturer, og flere gange har kontrollen afsløret, at medarbejderne ikke aner, at de skal blive hjemme, hvis de skulle være uheldige at få den meget smitsomme roskildesyge.

Lukket på grund af rotte

Magasin, Odense, 10. februar

I februar måtte juicebaren lukke, fordi en rotte havde strejfet omkring. Alt blev desinficeret. Fødevarekontrollen afslørede, at et lokale ikke var sikret mod, at skadedyr kunne trænge ind: ' Der er flere huller i væggen bl. a. ved rørledninger.'

- Det kan få de værste konsekvenser, når folk ikke kender de mest elementære hygiejne-regler, advarer fødevareekspert, bromatolog Orla Zinck, som skyder skylden på ledelsen.

- Joe & The Juice ligner en rodebutik, hvor der ikke er styr på hygiejne og instruktionen af de ansatte - med den konsekvens at fødevaresikkerheden i høj grad er ude af kontrol, siger han, som har læst Fødevarestyrelsens talrige kritikpunkter.

Bøde for farlige temperaturer

Vesterbrogade, København, 25. januar

Fødevarekontrollen skred ind med en bidende sur smiley og en bøde på 10.000 kr., da man afslørede, at letfordærvelige madvarer som skinke, kylling, kalkun og ost var op til 17 grader varmt - og dermed i risiko for at blive fordærvet.

- Det er sgu for ringe specielt i betragtning af, hvor mange butikker de har - og helt uacceptabelt med så mange overtrædelser af simple hygiejne-regler på så kort tid. Det drejer sig om meget ringe ledelse og styring, vurderer Orla Zinck.

Griseri hos stenrige juice-konger

Noget tyder på, at det også står sløjt til i Norge, hvor kædens filialer i 17 tilfælde i år har fået kritik af den norske fødevarekontrol.

Beskidt igen-igen i Magasin

Magasin, Odense, 10. oktober og 17. august

Her har der på godt et år været farlige temperaturkoks og en rotte på besøg. Men der har også været beskidt. I august fik filialen en indskærpelse om det: ' Gulve, vægge, køleskabslåger, plastikflasker og sæbe-og papirdispenser var fedtede og støvede.' - Vi gør rent med det samme, lovede de i juicebaren. Godt halvanden måned senere var der stadig beskidt.

Ledelsen: De ansatte lærer om hygiejne


Direktørerne i Joe & The Juice plejer ikke ligefrem at være pressesky, når de i dagbladene taler om kædens mega-succes. Men Ekstra Bladet har i ugevis forgæves forsøgt at få ledelsen til at stille op til et interview om den ringe hygiejne.

De har heller ikke besvaret en række skriftlige spørgsmål, eksempelvis:

'Hvorfor har I ikke for gæsternes sikkerheds skyld instrueret personalet i, at de skal blive hjemme, hvis de er syge og to dage efter?'

'I markedsfører jer på det cool mandlige personale. Har personalet for travlt med at være cool, så der ikke er tid til at tage vare på fødevaresikkerheden?'

'Hvad gør I for fremover at skabe betryggende hygiejniske forhold i juice-barerne?'

Griseri hos stenrige juice-konger

Landechef Andreas Peter Dipo Zimmermann besvarer dem ikke, men lover i en mail:

'Jeg kan forsikre, at fødevaresikkerhed er et særdeles prioriteret område i Joe & The Juice, hvilket også er udgangspunktet, når du kigger alle vores kontrolrapporter igennem. Vi har modtaget enkelte indskærpelser, og i alle episoder er der taget hånd om situationen fra vores side. Vi har en god dialog med Fødevarestyrelsen samt en løbende hygiejneuddannelse, som vores ansatte skal igennem.'.

'93 pct. af vores danske butikker har den gladeste smiley ved seneste kontrolbesøg, hvoraf 15 er elitesmileys. Vi har ingen sure smileys, hvorfor jeg selvsagt ikke er enig i ekspertkritikken.'

Griseri hos stenrige juice-konger