Annoncørbetalt indhold Hvad er Annoncørbetalt indhold?
Annonce:
Annonce:

Lasse fik kæmpe chok: - Hvis det er sådan, det er at køre elbil, skal jeg da have én

Med den helt rigtige ladeløsning blev Lasses ladeangst gjort fuldstændigt til skamme.

Annonce:

- Ja, i dag kører jeg rundt i en elbil. Det er det blevet til nu. Jeg troede ikke, det skulle være allerede, men…

Sådan fortæller Lasse Ilsø, 44 år og servicechef i en større VVS-virksomhed i Østjylland. Han står foran sit hus i Skanderborg. Vi har sat ham stævne for at høre om den bil, der holder lige ved siden af. Det er elbilen, familien har kørt i siden februar.

Lasse virker nærmest overrasket, da han begynder at fortælle om bilen. Over at den firehjulede i indkørslen faktisk er drevet af strøm - i stedet for en traditionel forbrændingsmotor.

Som om han selv stadigvæk er ved at vænne sig til tanken.

- Altså jeg har jo altid kørt diesel. Men her tidligere på året skulle jeg have en ny bil, så jeg prøvede lidt forskellige modeller. Blandt andet en elbil. Og jeg må bare sige, at jeg blev mega positivt overrasket, siger Lasse.

Især den elektriske køreoplevelse gjorde et stort indtryk. Stort nok til at Lasse tog en markant beslutning: Han skulle være elbilist.

- Jeg lagde jo først mærke til, hvor stille og dejligt, det kan være at køre bil. Hvor nemt det kan være. Der tænkte jeg, at hvis det er sådan, det er at køre elbil, skal jeg da have én, fortæller han.

Lasses ladeløsning

Lasse havde tre krav til sin ladeløsning:

  • God og fleksibel pris for et årligt kørselsbehov på 10.000 - 20.000 km.
  • Serviceaftale inkluderet i prisen 
  • Mulighed for leje af ladeboks.

Lasse har valgt en ladepakke fra OK.
Familien betaler for den mængde strøm, de bruger. Prisen afregnes via husstandens almindelige elaftale.

Ladeboksen lejer familien af OK. Det koster 199 kr. om måneden.

OK administrerer refusion af elafgift, så familien får 90 øre tilbage igen per kWh.

Vil du vide mere OK’s ladepakker? Læs med her.

Den frygtelige ladeangst
Der var dog visse barrierer, som skulle forceres, før han kunne sætte strøm til elbils-drømmen.

Især i forhold til hele rækkevidde-situationen.

- Når man første gang tænker elbil, får man jo den her frygtelige ladeangst. Hvor man er bange for, at man ikke kan køre nogle steder uden at planlægge det flere dage i forvejen. Sådan havde jeg det hvert fald, forklarer Lasse.

Hvis familien skulle skifte til elbil, var det nødvendigt at finde en effektiv ladeløsning. Både i forhold til økonomi og fleksibilitet i en travl hverdag.

Derfor begyndte Lasse at undersøge muligheden for at få monteret sin helt egen private ladeboks hjemme ved huset i Skanderborg.

- Vi ville have en ladeløsning, hvor vi vidste, at der aldrig var optaget. Hvor vi ved, at vi kan lade elbilen lige, når det passer os. Og med det kørselsbehov, vi har, vidste vi, at vi ville kunne lade omkring 95 pct. af tiden derhjemme, siger Lasse.

Godt for pengepungen
Han satte gang i en storstilet omgang research for at finde den ladeløsning, der passede bedst til familiens behov.
De havde tre overordnede ønsker:

Ladeløsningen skulle være god for pengepungen, den skulle være enkel og pålidelig, og der skulle være fleksibilitet i forhold til ladeboks.

Familiens kørselsbehov er 20.000 kilometer om året.

Derfor gav det bedst mening for Lasse at vælge en aftale, hvor familien betaler for den præcise mængde strøm, de bruger.

Og så ville de leje ladeboksen i stedet for at købe den. De ønskede ikke at skulle forholde sig til, om ladeboksen gik i stykker eller, hvornår den ville blive forældet på et marked i rivende udvikling.

Behøver ikke den store studentereksamen
Der var altså nogle ting, der skulle gå op i en højere enhed.

Og det gjorde de med en ladeboks fra OK.

Familien kunne betale for den mængde strøm, de brugte. Tjek.

De kunne leje ladeboksen. Tjek. 

De fik en 24/7 serviceaftale med i prisen, så de aldrig skal bekymre sig om at “stå alene”, hvis noget driller.

- For os er det her den perfekte løsning. Vi får friheden i at kunne lade, når vi vil. Uden at skulle bekymre os om, om vi nu får kørt så mange kilometer om måneden, som vi betaler for, eller om vores udstyr trænger til at blive udskiftet. Det er jo OK’s problem, siger Lasse.

Den diskrete hvide ladeboks hænger på siden af familiens hus. Også udseendet af ladeboksen passer til familiens ønsker.

 - Den skulle gerne være hvid. Og ikke en model med en masse lamper op ad siden og sådan noget. Diskret og med en god holder, siger Lasse.

Er den nem at bruge?

- Ja, der er ikke så meget at tænke over. Man behøver ikke den store studentereksamen, griner han.

Den billigste strøm
En af fordelene ved OK’s ladeløsning er, at ladeboksen regelmæssigt bliver opdateret med nye funktioner.

Senest en app hvor man kan planlægge sin opladning efter, hvornår strømmen er billigst.

- Jeg kan eksempelvis se i appen, at i nat klokken to bliver strømmen rigtig billig. Så sætter jeg laderen i, inden jeg går i seng, og indstiller opladning til at begynde klokken 2, forklarer Lasse begejstret.

I øvrigt hjælper OK med at få elafgiftsrefusion for den strøm, familien fylder på bilen.

Det betyder, at Lasse hver måned får en elafgiftsrefusion på 90 øre pr. kWh, der lades på bilen.

- Det er fedt. Man føler, at man får en rabat på den måde, siger den tilfredse elbilist.

Vil du vide mere om de mange fordele ved OK’s ladepakker? Klik her.

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Populært i Ekstra Bladet+

Annonce:

Mest læste lige nu

Det er reelt straffrit at sjofle almindelige menneskers hårdt tjente penge bort
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Mere om krop og velvære med Ekstra Bladet+

Mere om krim med Ekstra Bladet+

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Bagholdet

Annonce:
Annonce: