’Mange restauranter går en svær tid igennem grundet covid-19,’ konstaterer den finske platform Wolt i sin markedsføring.
Ekstra Bladet har tidligere i dag fortalt, at takeaway-platforme som Justeat, Hungry og Wolt er ved at kvæle landets i forvejen pressede restauratører.
Alligevel forsøger Wolt med argumenter som 'Støt de lokale: Gennem Wolt kan du støtte dine lokale restauranter og hjælpe hårdtarbejdende kurerer til at få det hele til at køre rundt i hverdagen’.
Budkrig: De udsulter din lokale restaurant
Her har 107 takeaway-bude adresse
Vildleder danskerne
Wolt har tilsyneladende opdaget, at mange danskere på Facebook og andre steder tilkendegiver, at de ønsker at støtte det lille lokale burger-, sushi- eller pizzasted i en krisetid.
Men Morten Pedersen, som driver en række restauranter i Aarhus og København mener, at det er vildledning af danskerne:
- De mange danskere, som sympatiserer med kampagnerne om at støtte lokalt, bliver vildledt, hvis de tror, de støtter deres lokale restaurant ved at bestille gennem platformene, siger Morten Pedersen.
Slipper billigere
Faktisk indrømmer Wolt over for Ekstra Bladet, at den store amerikanske kæde McDonald’s, som også bruger Wolt, betaler langt mindre i kommission end små lokale steder.
Ifølge Ekstra Bladets oplysninger 10-12 procent, mens andre betaler 30 procent fratrukket en midlertid reduktion.
Artiklen fortsætter under billedet ...
- Hvorfor skal en stor aktør som McDonald's betale en markant lavere kommission end en lille lokal restauratør?
- Sådan hænger verden sammen i dag; med udbud og efterspørgsel. Der bestilles typisk flere ordrer fra McDonald’s end måltider fra den lokale pizzamand, svarer Tine Duelund Schou, kommunikationschef hos Wolt.
- Men vi gør en indsats for at promovere de små restauranter, understreger hun.
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.