Sådan fupper Arla med 'osten'

Mejerigiganten Arla påstår, at den billige palmeolie-substans pizzatopping er 'ost'

Se engang dette mærkværdige produkt, der til forveksling ligner sådan noget oste-drys til pizzaer og gratiner.

'Pizza-topping', som man har døbt det, ligner til forveksling revet ost, når det står i køledisken ved siden af osten.

'Du ved, at der er ost på toppen af en pizza. Derfor kan du let tro, at pizza-topping er ost,' lyder det fra Forbrugerrådet Tænk, som netop har søsat en storstilet kampagne mod madfup.

Oste-efterligning
Men Pizza-topping fra Arlas Karolines Køkken er langtfra ost.

Der er tale om en snedig oste-efterligning bestående af billig palmeolie, der erstatter det langt dyrere mælkefedt.

Dette palmeolie har Arla ved hjælp at kartoffelmel blandet sammen med mælk. Dermed ligner det ost. Men ost er det altså ikke.

Og det er heldigvis forbudt at kalde det ost.

På bagsiden betegner Arla produktet 'osten'.
På bagsiden betegner Arla produktet 'osten'.

Men nu kommer det komiske.

Arla kalder det ost
Arla, Danmarks altdominerende mejeri-gigant, har lavet så fin en oste-efterligning, at Arla faktisk selv mere eller mindre ubevidst kommer til at kalde det ost.

På bagsiden af pizza-topping-emballagen anbefaler Arla, at man bager en pizza, til 'osten er gylden'.

Så Ekstra Bladet har spurgt Arlas kategoridirektør Luise Juel, hvorfor hun kalder sit pizza-topping for 'ost', når det ikke er ost.

Overraskende nok afviser hun i lodret strid med fakta, at Arla markedsfører det som 'ost'.

Eksperter slår madfup-alarm: Se de beskidte tricks i køledisken

'Karolines Køkken Pizzatopping er et såkaldt pizzatopping-produkt, og derfor markedsfører vi det netop ikke som ost,' påstår hun.

Stor efterspørgsel
'Vores markedsføring af produktet følger naturligvis de gældende regler for kategorien, som vi oplever rigtig stor efterspørgsel på fra forbrugere, der ønsker et alternativt til de lidt dyrere revne oste, står der i en mail fra Arlas pr-manager Jesper Skovlund på vegne af kategoridirektøren.

Så Ekstra Bladet gentager spørgsmålet:

- Hvorfor skriver I på emballagen, at det er ost?

Og nu går det så tilsyneladende op for Arla, at Arla på emballagen bilder forbrugerne ind, at oste-efterligningen er 'ost'.

'På pakkens forside, som er den, forbrugeren primært orienterer sig efter, og i ingredienslisten fremgår det tydeligt, at der er tale om produkttypen pizzatopping. At der står ost i serveringsforslaget på bagsiden af pakken, er noget, vi kan overveje, om vi skal ændre ved næste optryk for at være helt sikre på, at der ikke er noget at tage fejl af,' står der i en ny e-mail.

Frivillig overvejelse
Arla mener altså tilsyneladende, at det er ganske frivilligt, om Arla fortsat vil kalde det ost.

Men der tager Arla formentligt fejl.

Ekstra Bladets Maddetektiv har spurgt Fødevarestyrelsen, om det er indenfor reglerne at betegne et pizza-topping ’ost’?

Svaret er nej.

- Betegnelsen 'ost' er, ifølge Markedsordningen, forbeholdt mejeriprodukter. Et mejeriprodukt er et produkt, der udelukkende stammer fra mælk. Der kan dog tilsættes stoffer, som er nødvendige for fremstillingen, under forudsætning af at disse stoffer ikke anvendes med henblik på helt eller delvis at erstatte en mælkebestanddel. Så et produkt der ikke lever op til varestandarden for ost, må ikke markedsføres med betegnelsen 'ost' lyder det fra Fødevarestyrelsen, som kan skride ind med sanktioner mod Arla, hvis Arla vildleder forbrugerne.

Pizza-topping er blot et eksempel blandt mange, som eksperter betegner madfup. Se mange flere eksempler her:

Eksperter slår madfup-alarm: Se de beskidte tricks i køledisken

SNYDT?

Har du selv følt dig snydt, så anmeld det til Forbrugerrådet Tænk ved at uploade et billede af den vildledende mademballage på Taenk.dk/upload-og-vind.

Send også dit billede med en kort tekst om, hvad der er galt, til Ekstra Bladets Maddetektiv på 1224@eb.dk.

Du kan også sende det ud på sociale medier ved at angive hashtagget #uglerimosen.