Så er der igen nyt fra Danmarks værste bødefælde, nemlig metro-strækningen Københavns Lufthavn – København t/r.
Enhver, som kører her regelmæssigt, har bemærket, hvordan et talstærkt kontrollør-korps skovler millioner ind i form af 750 kroners-bøder, som langes ud til højre og venstre.
Uheldig kvinde fik tog-bøde - nu bliver kontrollen banket på plads
Bøderne pålægges især turister, som får en grim velkomst eller afsked med Danmark, når de uforvarende kløjes i det uforståelige takstsystem
Sagen er, at mange ikke forstår, at de skal købe en 3-zoners billetter, når de skal til eller fra lufthavnen - i stedet for de gængse 2-zoners-billetter.
Således heller ikke et 70-årigt israelsk ægtepar, som holdt ferie i København i juli 2017.
Da de skulle ud mod lufthavnen og hjem, spurgte de på Kongens Nytorv lokale folk til råds: Det endte med, at de trak to 2-zoners-billetter.
'To kontrollører henvendte sig og til vores overraskelse fik vi at vide, at de billetter, vi havde købt, var forkerte,’ skrev ægteparret til aktieselskabet Metro Service, som står for kontrollen.
De havde hver fået en bøde á 750 kroner.
Stædige Frederikke vinder over tog-kontrollør
’Det var meget ubehageligt at blive taget ud af metroen og kontrolleret. Mens vi stod der med vore pas i hænderne, kiggede forbipasserende på os som om, vi var kriminelle,’ skrev ægteparret, som anmodede om at få bøderne annulleret med argumenter om, at de ikke havde været ude på at snyde.
Men ikke på vilkår.
Juristerne i Metro Service, som i årevis har fået kritik af blandt andre Forbrugerrådet Tænk for ikke at udvise almindelig konduite, fastholdt kravet om 1.500 kroner.
14-årig med knust mobil vinder stor sejr over togkontrollør
Men så gik det stædige ægtepar til Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, som igen-igen satte Metro Service på plads.
Kontrollørerne skulle nemlig ved at lægge to og to sammen have regnet sig sammen til, at ægteparret tilsammen havde købt billet til fire zoner – altså nok til at en person havde de tilstrækkelig tre zoner – altså gyldig billet.
Så parret skulle kun have haft en bøde, afgjorde ankenævnet, som tvang Metro Service til at hoste op.
Metro Service A/S har mange gange bedyret, at man gør en stor indsats for at rådgive turister i at billettere korrekt.
Har udskrevet bøder for halv milliard: Turister vinder over dansk trafikselskab