Kreative mennesker er mere uærlige end de knapt så kreative. De kreative evner bruger mange nemlig til at skabe gunstige situationer for sig selv - gerne ved at snyde andre. Så klart er resultatet fra en amerikansk undersøgelse af psykologen Francesca Gino ved Harvard University og professor Dan Ariely ved Duke University i USA, skriver forskning.no.
De to forskere opstillede en række eksperimenter, hvor både kreative og ikke-kreative mennesker skulle svare på en række spørgsmål. Ved at lede forsøgspersonerne til at tro, at de kunne snyde uden at blive opdaget, opdagede forskerne, at de, der med anerkendte psykologiske metoder var bedømt til at være kreative, var mest tilbøjelige til at snyde.
Guldfusk for åben skærmDeltagerne i forsøget fik udleveret et ark papir med en række spørgsmål, som de ikke kendte svarene på. Efter at have besvaret spørgsmålene efter bedste evne, blev arkene samlet ind igen. Personerne fik derefter at vide, at der var sket en fejl, så de første ark var destrueret. De fik derfor udleveret et nyt ark, hvor der om de rigtige spørgsmål var sat en utydelig ring. De blev desuden lovet en økonomisk belønning for hvert rigtige svar, de havde. Resultatet af forsøget viste, at de kreative mennesker i flere tilfælde end hos de ikke-kreative havde ændret deres svar efter, hvor der i forvejen var sat ring.
Flere andre eksperimenter viste samme tendens.
Kan ende i kriminalitet
Ifølge Francesca Gino og professor Dan Ariely, der står bag testen, at kreativitet er knyttet til evnen til at legitimere egne handlinger, selvom de af andre anses som værende uærlige eller kyniske. De kreative er derfor også villige til at løbe en større risiko end deres mindre kreative artsfæller. Den opfattelse strider imod den gængse opfattelse af, at kreativitet er noget meget positivt, som bør dyrkes, og at kreative mennesker skal opmuntres til at blive endnu mere kreative.
- Denne forskning kaster en skygge over det udbredte syn på kreativitet. Det fører nemlig ikke altid kun til noget godt, det kan også føre til svindel og løgn, siger de to bag forskningen.
Vi lyver os glade for julegavernePsykolog og professor Geir Kaufmann ved Handelshøyskolen BI i Bergen og University of California i USA siger til forskning.no, at det er meget vigtige forskningsresultater.
- Der bliver mere og mere fokus på kreativitet inden for forretningsverdenen. Men disse resultater viser, at man samtidig strækker grænserne for, hvor langt man må gå, og hvor uærlig man må være. Man kan bevæge sig ud i gråzoner, der kan ende i alvorlige lovbrud, siger han.