Annonce:
Annonce:

Rejsebureau får bøde for druk-reklame

Druk-opfordring til børn og unge under 18 år koster Dansk Ungdomsferie 55.000 kroner

Rejsebureauer må ikke lokke med sprut, når de sælger rejser til unge under 18 år. (Foto: Colourbox)
Rejsebureauer må ikke lokke med sprut, når de sælger rejser til unge under 18 år. (Foto: Colourbox)
Annonce:
Følg Sundhed

'Vi besøger 5 barer på 4 timer, med hver sin specialitet', 'baren har gratis drikkevarer', 'en times gratis sangria', 'HAPPY-HOUR med øvrige drinks og cocktails', 'Glasset giver tre timers gratis drikkevarer og fyrer hurtigt stemningen op på kogepunktet' og 'double up på stambarer … rabat i baren'. Med disse ord lokkede Dansk Ungdomsferie ApS i en række annoncer i 2008 unge mennesker til at købe rejser til drukmekkaerne Lloret de Mar og Sunny Beach.

Men den direkte opfording til at suge sprut i sig på ungdomsferien, der blandt andet var rettet mod unge under 18 år, var for meget af det gode for Forbrugerombudsmanden,der politianmeldte rejsebureauet. Det har nu inkasseret en bøde på 55.000 kroner for markedsføringen, der skete i ungdomsbladet, Chili.

Læs også: Meldt til politiet for druk-opfordring

Annonce:

Ifølge Forbrugerombudsmanden følger der med dommen rettens ord for, at der gælder et 'generelt forbud mod at bruge alkohol som blikfang i markedsføring målrettet børn og unge'.

Nul sprut i børnereklamer
Dommen slår som den første på området fast, at alkohol ikke hører hjemme i reklamer målrettet de helt unge forbrugere. Derudover slår den fast, at markedsføringen ikke behøver at være aggressiv eller grov for at være ulovlig. Det er nok, at den overhovedet bruger alkohol som virkemiddel, når markedsføringen er målrettet de unge forbrugere.

- Der er tale om en principiel dom, og jeg er naturligvis glad for, at retten var enig i vores vurdering af, at Dansk Ungdomsferie ApS’markedsføring var i strid med markedsføringslovens bestemmelse om at opfordre børn og unge til at drikke alkohol, udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe, i en pressemeddelelse.

Annonce:

17-årig døde på druktur i 2008
Retten i Aarhus har fastsat bødens størrelse med udgangspunkt i Dansk Ungdomsferie ApS' udgifter til markedsføringen. Bøden på 55.000 kroner svarer til cirka det dobbelte af drukrejsebureauets udgifter til 2008-kampagnen.

Dansk Ungdomsferie ApS lokker stadig med pubcrawls og druk på deres rejser, men ifølge hjemmesiden sælger man ikke længere rejser til unge under 18 år.

I juli 2007 mistede den kun 17-årige Peter Horshauge livet på en af Dansk Ungdomsferies rejser til Sunny Beach i Bulgarien. Obduktionsrapporten slog fast, at han var blevet kvalt i sit eget bræk. Den tragiske ulykke skete under en pubcrawl, da rejsebureauet stadig tog unge under 18 år med ud at rejse.

Læs også: Opkast og alkohol dræbte 17-årig

Ifølge flere øjenvidner fortsatte guiderne deres uhæmmede drukfest, mens den unge mand døde. De og rejseselskabet, Dansk Ungdomsferie, mødte i eftertiden hård kritik fra flere sider for at lokke unge til at drikke uhæmmet med livet som indsats under de såkaldte drukferier i Bulgarien.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Annonce:
Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.
Annonce:
Hvis Mette går, bør der udskrives valg
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:
Annonce: