Det skulle have været så godt, men det er det måske ikke alligevel.
Den meget omstridte akuttelefon i Region Hovedstaden har mildest talt ikke haft den nemmeste start på det nye år. Allerede fredag kunne Ekstra Bladet fortælle, at københavnske patienter måtte vente i op til 12 minutter på at komme igennem, når de ringede 1813.
Ventetid på akuttelefon 1813: 12 min. og 20 sekunderOg lørdag er det gået helt galt for akuttelefonen. Region Hovedstaden oplyste først, at der var så stort pres på telefonerne, at man risikerede ventetid på op til 40 minutter. Men den seneste melding går på, at alle telefoner nu er optagede, så patienter kan rent faktisk risikere, at de slet ikke kan komme igennem.
Det har en af Ekstra Bladets læsere oplevet. Han skriver i en mail til Ekstra Bladet, at han blot bliver mødt af en optaget tone, når han ringer op.
Læge: 1813 kaos kan koste menneskelivEnhedschef for regionens akutberedskab Jan Nørtved forklarer, at 1813 i øjeblikket modtager flere opkald, end man kan tage ind i telefonkøen.
- Derfor får folk en optagettone, hvis de ringer på et tidspunkt, hvor vi ligger lidt over grænsen for, hvad vi kan tage ind. Der burde de i stedet få en besked om, at alle linjer er optaget.
- Vi arbejder lige nu på at få udvidet antallet af linjer, siger Jan Nørtved.
- Hvornår sker det?
- Vi har sat vores it-leverandør i gang og håber, at det sker i løbet af nogle timer.
Dit barn græder og har 40 i feber: Skal du ringe 112 eller 1813?- I har indført en større registrering af patienter, end der var tidligere. Kan det ikke være en forklaring på problemerne?
- Bemandingen er beregnet ud fra den ekstra tid, der ligger i den øgede registrering. Antallet af opkald er bare større end det forventede. Det er det, der giver ventetiden.
- Normalt når vi oplever den slags problemer, så skyldes det en influenza-epidemi. Det er er der jo ikke noget af nu. Hvad ringer folk så om?
- Det er helt almindelige ting. Der er tilsyneladende ikke noget mønster. Det ligner ikke starten på en influenza-epidemi.
Patient: Jeg tør ikke ringe 112- Men er I så gearet til en influenza-epidemi?
- Ja, det er vi, når vi får udvidet antallet af linjer.
- Men har I færre linjer, end den gamle lægevagt havde?
- Nej, vi har næsten dobbelt så mange. Men det har overrasket os, hvor stor interessen har været. Vi er et pænt stykke over antallet af opkald, som der var til den gamle lægevagt.
Region erkender 1813-kaos: Ekstra sygeplejersker kaldt på vagt- Hvad skal folk gøre, hvis de ikke kan komme igennem til jer?
- Hvis det kan vente, så skal de vente et par timer og ringe igen. Kan det ikke vente, skal de ringe 112. I yderste konsekvens, kan de henvende sig direkte på akut-modtagelserne. Men det er bedre at gå igennem 1813, for så kan vi give dem en tid på akut-modtagelsen, lyder det fra Jan Nørtved.