Ny undersøgelse: Kød er lige så farligt som cigaretter - hvis du er midaldrende

Kød dræber 50-årige, men ikke pensionister

Hvis du er mellem 50 og 65 år, stiger risikoen for kræftdød med faktor 4, hvis dit protein-indtag primært kommer fra kød. Foto: Colourbox
Hvis du er mellem 50 og 65 år, stiger risikoen for kræftdød med faktor 4, hvis dit protein-indtag primært kommer fra kød. Foto: Colourbox

En proteinrig diæt i 50-årsalderen er lige så farlig som at ryge, men udsætter du din glæde ved kød til pensionsalderen, kan du sikre dig en sund og lang alderdom.

Flere undersøgelse tyder på, at der ikke er nogle diæter, som dækker de samme behov livet igennem. Vore behov for proteiner - og også fedt og kulhydrater - ændrer sig med alderen.

En ny international undersøgelse offentliggjort i Cell Metabolism viser, at midaldrende, der spiser en proteinrig diæt har en markant større risiko for at udvikle kræft og tidlig død. Risikoen er faktisk så stor, at forskerne sammenligner det med risikoen ved at ryge.

Undersøgelsen har fulgt 6318 voksne mellem 50 og 65 år over en periode på 18 år og konstaterede, at de personer, der ved undersøgelsens start oplyste, at de spiste meget protein, havde en 75 procent højere dødelighed og hele fire gange så høj risiko for kræftdød. Men det var kun tilfældet, hvis proteinerne hovedsageligt kom fra kød.

Undersøgelsen viste omvendt, at personer over 65 år, der spiste en proteinrig kost, havde en nedsat kræftrisiko og dødelighed.

En høj-protein kost medførte desuden en fem gange så høj diabetesrisiko som en lav-protein diæt - uanset alder.

Bønner er godt
En diæt, hvor mindst 20 procent af kalorierne kommer fra protein, er af forskerne defineret som høj-protein, mens en lav-protein diæt indeholder mindre end 10 procent protein.

- Forskningen viser, at en lav-protein diæt i midalderen forebygger kræft og den samlede dødelighed gennem en proces, der regulerer IGF-I og eventuelt insulinniveauet, siger medforfatter Eileen Crimmins, der er formand for Institut for Gerontologi ved University of Southern California (USC).

- Men det er også vigtigt, at undgå en lav-protein diæt efter 65-års alderen for at sikre en sund vægt og undgå en skrøbelig alderdom.

Forskerne konstaterede, at plantebaserede proteiner som bønner ikke synes at medføre samme dødelighed som animalske proteiner. Risikoen for kræft og død så heller ikke ud til at blive påvirket af kulhydrater eller fedt, hvilket tyder på, at animalsk protein er den største synder.

Afgørende væksthormon
Undersøgelsen har i modsætning til de fleste andre undersøgelser prøvet at se på proteinbehovet igennem flere aldersfaser, fordi proteiner styrer væksthormonet IGF-I, som på den ene side hjælper vore kroppe med at vokse, men også har vist sig at være følsom over for kræftfaktorer. IGF-I niveauet falder efter 65-årsalderen, hvilket bidrager til en større skrøbelighed.

Læs også: Proteiner er ikke lige fedt for din vægt

Sammenhængen mellem stigende IGF-I niveauer og proteiner blev undersøgt, ved at cirka en tredjedel af deltagerne - 2253 mennesker - fik taget blodprøver, der målte deres IGF-I niveauer. Resultaterne viste, at for hver 10 ng/ml stigning i IGF-I, var der en 9 procent større sandsynlighed for at dø af kræft end hos personer på en lav-protein diæt.

Læs også: Derfor øger søvnproblemer din kræftrisiko

- Spørgsmålet er ikke, om en bestemt kost giver dig mulighed for at have det godt i tre dage, men om den kan hjælpe dig med at leve, til du bliver 100, siger Valter Longo, der er professor i Biogerontology på USC Davis School of Gerontologi og direktør for USC Longevity Institute.

De fleste amerikanere spiser omkring dobbelt så meget protein, som de burde, og det lader til, at den bedste ændring vil være at sænke den daglige indtagelse af alle proteiner, men især animalsk protein, siger Longo, der dog understreger, at proteiner stadig er vigtige for kroppen.

Læs også: 10 madvarer, der kan sænke dit kolesteroltal

Longos resultater støtter anbefalinger om, at midaldrende skal indtage omkring 0,8 gram protein per kilo kropsvægt hver dag. For eksempel bør en person på 60 kilo spise omkring 45-50 gram protein om dagen helst fra planter - f.eks. bælgplanter.