Er du blevet ramt af de lange ventetider på 1813? Og vil du stå frem og fortælle din historie til os? Så send os en mail til 1224@eb.dk eller sms/mms til 1224 (alm. takst)
Den længste ventetid på akuttelefonen 1813 i Region Hovedstaden i årets første døgn var ikke mindre end 48 minutter. Og den gennemsnitlige ventetid på akuttelefonen i hele døgnet var på 12 min. og 20 sekunder, hvor de havde 6000 opkald.
Det fortæller Freddy Lippert,som er direktør for Region Hovedstadens præhospitale virksomhed. Han har ansvaret for hele akut-området.
Patient: Jeg tør ikke ringe 112Derfor er det måske ikke så mærkeligt, at flere borgere var rasende over, at de ikke kunne komme igennem på den nye akuttelefon.
- Man ringer også 1813, hvis man er i tvivl om det er livstruende eller ej?
- Nej, hvis borgerne tror at det er akut og livstruende så skal de som altid ringe 112, og her har vi en gennemsnitlig ventetid på 4 sekunder.
-Risikerer I ikke, at det kan blive så alvorligt, at det kan koste menneskeliv med de ventetider?
- Nej. Det mener jeg ikke. Hvis borgerne mener det er akut og livstruende, så ringer de 112. Og det gør de 120.000 gange om året hos os, siger Freddy Lippert.
Han forklarer, at 20 procent af opkaldene slet ikke er akut eller livstruende, og her sender de heller ikke en ambulance.
- Men det er bedre, at de ringer, hvis de er i tvivl, siger Freddy Lippert.
Han forklarer, at de på 1813-telefonen, som har fungeret i to år, har erfaring for, at folk godt kan finde ud af, hvornår det er akut og livstruende.
- Det er faktisk under 1 procent, hvor vi taler med dem og borer i symptomerne, og finder ud af, at det kunne være alvorligt. Og så sender vi en ambulance ud til dem, siger Freddy Lippert.