Er du overvægtig: Sådan kommer du i gang med at træne

Den første motion kan skade din krop, hvis du vejer for meget. Tjek her, hvordan du kommer i godt i gang uden skader

Det er vigtigt, du tænker dig godt om, hvis du er overvægtig og vil i gang med at træne (Foto: Kim Agersten).
Det er vigtigt, du tænker dig godt om, hvis du er overvægtig og vil i gang med at træne (Foto: Kim Agersten).

Motion er sundt. Men hvis du har for meget på sidebenene, skal du tænke dig godt om, inden du går amok i motion. Den ekstra vægt udsætter nemlig din krop for en større belastning. Særligt løb kan fremprovokere skader.

Bliv klar til halvmarathon på 17 uger: Her er del to

- Hvis man er overvægtig og går i gang med løbetræning, bliver belastningen af led og sener voldsommere. Du lander med en faktor, der hedder to gange din egen kropsvægt. Hvis man vejer 120 kilo, bliver leddene derfor noget mere belastede, end hvis man vejer 80 kilo, siger Eivind Møller fra Klinik, der er ekspert i motionsskader.

Du bliver fed af dine venner

Han fortæller, at det i starten kan være en fordel at finde en sportsgren, hvor vægten ikke slider for meget på kroppen.

- Der findes aktiviteter, hvor man kan øge forbrændingen, uden man belaster kroppen for meget. Det er crosstrainer, svømning og cykling. Der får man brugt kredsløbet uden at belaste kroppen på samme måde som løb, siger Eivind Møller.

Sådan forbrænder du julefedtet

Han minder dog også om, at skader ikke er det eneste, man skal tænke på, hvis man er i gang med livsstilomlægninger:

- Hvis man gerne vil i gang med træning, er det vigtigt, at man er motiveret. Hvis man altid skal gøre det på den akademisk fornuftige måde, som eksperterne anbefaler, så kan det være, at man mister motivationen og stopper. Hvis man har det sjovt ved at spille badminton eller løbe, så er det da bare med at komme i gang med det.

Er du overvægtig: Sådan kommer du i gang med at træne

Eivind Møller understreger, at det er vigtigt at sætte sig nogle delmål. Hvis man fra starten vil kunne løbe marathon eller blive normalvægtig, risikerer man, at man aldrig når sit mål.

- Tag små skridt til at begynde med. Hvis man forcerer træningen, så risikerer man at miste motivationen eller blive skadet, siger han.