Danske forskere tættere på ny slankepille

Dansk forskning giver ny viden om, hvad der skal til for at få fedtceller til at forbrænde fedt i stedet for at lagre det

(Foto: Morten Flarup)

Celler i kroppen, der lagrer fedt og gør dig tyk, kan blive omdannet til celler, der forbrænder fedt og holder dig slank. Nu har danske forskere kortlagt, hvordan denne omdannelse finder sted, skriver Videnskab.dk.

- Vi har kortlagt fedtcellernes genom og identificeret et protein, der aktiverer bestemte gener, så fedtcellerne bliver omprogrammeret til at forbrænde fedt i stedet for at lagre det,« siger Susanne Mandrup, der er professor ved Institut for Biokemi og Molekylær Biologi på Syddansk Universitet (SDU).

Resultatet, som netop er publiceret i det anerkendte videnskabelige tidsskrift Genes & Development, er et afgørende skridt på vejen mod at udvikle medikamenter, der kan få kroppen til at omdanne fedt til varme i stedet for at lagre det.

Læs også hos Videnskab.dk: Ti myter om fedme og slankekure

Susanne Mandrup og kollegerne har taget udgangspunkt i etableret viden om, at der findes tre forskellige slags fedtceller:

1. Hvide fedtceller, der lagrer fedt fra maden, så man bliver tyk, hvis man spiser for meget.'

2. Brune fedtceller, der omdanner fedt til varme i stedet for at lagre det.

3. Brite fedtceller er beige/brunlige celler (Brite er en forkortelse for Brown-in-White). Ligesom brune celler laver de fedt om til varme. Forskerne har længe været interesseret i brite fedtceller, fordi det har vist sig, at hvide fedtceller, som vi i forvejen har mange af i kroppen, kan brunes og blive brite, så de forbrænder fedt i stedet for at lagre det.

- Overvægtige mennesker har mange hvide celler i fedtvævet, viser undersøgelser. Vi har også længe vidst, at eksempelvis kuldepåvirkning kan få kroppen til at danne flere af de brite fedtceller, som laver varme, men vi har ikke vidst ret meget om, hvilke molekylære mekanismer der er på spil, siger Susanne Mandrup.