Lykkelige mennesker har disse 7 ting til fælles

Lykke er en svær størrelse og måle. Men her er tre ting, der kan hjælpe dig til at blive et lykkeligere menneske

40 procent af din lykke har du selv indflydelse på, viser forskning. Se her, hvordan du kan påvirke lykken. Foto: Colourbox
40 procent af din lykke har du selv indflydelse på, viser forskning. Se her, hvordan du kan påvirke lykken. Foto: Colourbox
Følg Sundhed

Hvad er lykke egentlig, og hvordan opnår man den?

Den udefinerede størrelse, som alle higer efter, er svær at beskrive endegyldigt. Så det prøver alle selvfølgelig på.

Ikke mindst forskere, som efterhånden faktisk har fået gjort sig klogere på, hvordan en vis adfærd, attitude og visse valg har en betydning for, om du er lykkelig.

Det skriver Business Insider, der har samlet en liste over forskellige glædes-fremmende adfærdsmønstre, som forskere har fundet frem til. Undersøgelser viser nemlig ifølge mediet, at omkring 40 procent af vores lykke er noget, vi selv er herre over. Resten bestemmes af genetik og udefrakommende faktorer.

1. Stærke forhold

Et stort studie fra Harvard University fulgte hundredvis af mænd i over 70 år, og nåede frem til, at de gladeste – og sundeste – var dem, som havde stærke relationer til andre mennesker, som både støttede dem og stolede på dem.

2. Tid er vigtigere end penge

Tid er penge, siger man. Men flere studier viser ifølge Business Insider, at tid altså er vigtigere end penge. Undersøgelserne peger nemlig på, at de lykkeligste mennesker prioriterer tid højere end penge i deres liv. Folk bliver generelt mere tilfredse, når de forsøger at have dette som deres tilgang til livet.

3. ...Men penge er også gode at have

Selvom penge ikke er lige så vigtige som tid, er det en lykke-frekaldende faktor at have penge nok til at kunne betale sine regninger. Ifølge Proceedings of the national Academy of Sciences viser undersøgelser, at folks glæde stiger eksponentielt med indtægten op til en årsløn på omkring 486.000 kroner.

4. Stop op og tænk

Tre forskellige undersøgelser viser, at folk, der giver sig tid til at stoppe op og reflektere over de gode ting i deres liv, har en forhøjet sundhed – både fysisk og mentalt. Det modsatte gør sig – måske ikke så overraskende – gældende for folk, der hænger fast i de negative ting.

5. Vær flink mod andre

Gode gerninger og venlige handlinger gør humøret bedre, viser forskning. At tage en dag med frivilligt arbejde, at hjælpe en ven med et hverdagsproblemer eller spontant at hjælpe en fremmed person, der har brug for hjælp, kan alt sammen bidrage til at gøre dig til et gladere menneske.

6. Dyrk motion

Du får mere end en sund krop ud af at dyrke tilstrækkeligt med motion. Du får også et sundt sind. Undersøgelser viser endda, at fysisk aktivitet er forbundet med længerevarende positive effekter end blot den umiddelbare udløsning af endorfiner, som udløses, når du bevæger din krop. Og så tyder det også på, at motion kan hjælpe med at holde psykiske sygdomme på afstand.

7. Lev i nuet

Vær til stede i nuet og bliv mere lykkelig. Folk, som jævnligt dyrker meditation og mindfulness, oplever større velvære.

Er du et lykkeligt menneske, ønsker du nok også et langt liv. Og kan du samtidig godt lide kaffe, så er her en rigtig nyhed om, hvad den brune drik kan betyde for dit liv.

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.

Himmelråbende åndssvagt, at vi først ophæver restriktionerne på tirsdag