Hej Vagthund
Min kone deltog i en online-konkurrence gennem Aller Media. Hun vandt ingen præmier, men blev ringet op af aggressive sælgere for Allers magasin ' Mad'.
Sælgeren fortalte min kone, at hun havde vundet en karaffel, og hun kunne få magasinet Mad.
Min kone fortalte, hun ikke var interesseret, men sælgeren forsikrede, at det var gratis, og at hun bare kunne returnere det, hun ikke ville have. Nu har vi fået endnu et blad, vi ikke vil have, og da jeg ringede til Aller fik jeg at vide, at hvis vi ikke betaler, ryger vi til inkasso.
Hvordan skal vi forholde os?
Med venlig hilsen
Jimmi Henriksen, København.
Svar fra Vagthunden: Du skal ikke betale regningen
Kære Jimmi
Det er som udgangspunkt ikke ulovligt for Aller at ringe op for at sælge blade, hvis din kone har givet samtykke og nummer i konkurrencen. Men det er meget problematisk, hvis sælgeren har været aggressiv og presset på, selv om din kone har takket nej til bladet.
Hvis sælgeren lover et gratis og uforpligtende eksemplar af et blad, er det vildledende, hvis der i virkeligheden er tale en løbende abonnementsaftale, der aktivt skal siges op.
Desværre er det en velkendt problemstilling, og det kan også halte gevaldigt med at oplyse tydeligt om de 14-dages fortrydelsesret, forbrugeren under alle omstændigheder vil have.
Det er i en sådan situation Aller, der skal dokumentere den konkrete aftale, og at din kone har givet sin accept.
Jeg synes, I hurtigst muligt skal skrive til Aller, hvor I henviser til salgstalen samt jeres efterfølgende henvendelser - sørg for at gemme en kopi.
Selv om Aller truer med inkasso, synes jeg ikke, I skal betale regningen, så længe der er tvivl, om I overhovedet skylder noget.
Jeg håber, Aller vil slå en streg over sagen, for det virker absurd at kræve betaling for blade, som I - for mig at se - åbenlyst ikke har ønsket at abonnere på.
Venlig hilsen
Jakob Steenstrup.
Aller: Ingen kommentarer
Ekstra Bladet ville gerne høre Aller Medias side af sagen, og efter gentagne henvendelser flere dage i træk bestemmer bladhuset sig for det endelige svar:
- Vi har ingen kommentarer, siger kommunikationskonsulent Marie Thorsø, der afviser at svare på yderligere spørgsmål fra Ekstra Bladet.
Vi ville gerne have haft svar på, hvad Aller vil gøre for at sikre sig, at deres kunder bliver grundigt oplyst om de 14 dages fortrydelsesfrist fremover.
Desuden er det uklart, hvordan Aller Media vil bevise, at Jimmi Henriksens kone faktisk sagde ja til sælgeren.
Efter at Vagthunden er gået ind i sagen, har ægteparret sjovt nok fået slået en streg over inkassotruslen, ' for julefredens skyld', som Aller storsindet forklarer sin kovending.
Har du også en sag for Vagthunden? Skriv en mail til vagthund@eb.dk