Elgiganten løber fra ansvaret

Kunde kan ikke få ombyttet sit tv -og det er et brud på købeloven

- Havde jeg været en ældre dame, ville jeg nok have opgivet at få et nyt tv. Men det skal Elgiganten ikke slippe af sted med, siger Lotte Riisgaard. (Foto: Jakob Jørgensen)
- Havde jeg været en ældre dame, ville jeg nok have opgivet at få et nyt tv. Men det skal Elgiganten ikke slippe af sted med, siger Lotte Riisgaard. (Foto: Jakob Jørgensen)

Hej vagthund

Jeg købte i slutningen af juni et Samsung-tv i Elgiganten. Kort tid efter opdager jeg nogle pletter på skærmen, som viser sig ved lyse baggrunde. Jeg kontakter derfor Elgigantens kundeservice, men de henviser mig til producenten.

Jeg fortæller, at jeg ikke vil stå for kontakt til Samsung, men at Elgiganten selv må tage sig af det. De svarer, at det er nemmere på den måde, da en tekniker skal hjem til mig og reparere tv’et.

Lover et nyt tv
Så jeg ender med at tage kontakt til Samsung, der sender en tekniker, der skifter hele frontglasset på tv’et. Det sker 1. august.

Allerede dagen efter viser der sig dog store pletter på skærmen igen. Men nu er det over hele skærmen. Jeg skriver til Elgiganten, at jeg ønsker tv’et ombyttet eller pengene retur, da det så hurtigt er i stykker igen.

Elgiganten lover, at tv’et skal ombyttes, men de kræver, at en Samsung-tekniker konstaterer, at der er en fejl, og vil igen have, at jeg skal kontakte Samsung.

Jeg ringer og skriver mails til Samsung, men de er ikke til at få kontakt med. Der går en uge, før jeg får en Samsung-medarbejder i røret. Han siger, jeg skal melde fejlen på deres hjemmeside og indsende dokumentation. Men det har jeg allerede gjort for 13 dage siden.

Der sker intet
Jeg sender en mail til en Samsung-tekniker og beskriver fejlen. Han skriver, at jeg skal melde den til Samsung. Da jeg gør ham opmærksom på min efterhånden lange klagesag, siger han, at han vil skrive en reklamationssag, men at jeg ikke skal forvente ombytning, da Samsung har krav på at reparere mit tv hele tre gange.

Teknikeren lovede mig svar inden for to dage, men der er nu gået over en uge! Samtidig har jeg skrevet til Elgiganten, at jeg glæder mig til ombytning eller at få penge retur, da en tekniker har konstateret fejl på tv’et.

Elgiganten svarer, at teknikeren skal ind i mit hjem og se tv’et, før jeg kan få det ombyttet. Jeg er drøntræt af det tovtrækkeri.

Jeg har kontaktet Forbrugerstyrelsen og fulgt deres råd. Men intet sker.

Venlig hilsen Lotte Riisgaard

Svar fra vagthundene:

Hej Lotte

Du er da blevet sendt fra Herodes til Pilatus, og det er jo ikke meningen.

Købeloven siger, at en mangel skal afhjælpes inden for rimelig tid. Det, mener jeg, ikke er sket i dit tilfælde. Lad mig også slå fast, at der ikke er noget, der hedder, at sælger har ret til at afhjælpe tre gange. Det er en misforståelse, som mange forretninger desværre fortæller kunderne.

Du har ret til at få dit tv ombyttet, repareret eller sågar få dine penge retur, da der er gået alt for lang tid. Går dog ud fra, at du bare gerne ville have et tv, der virker.

Kommunikation er en svær ting en gang imellem, og det er din sag bestemt udtryk for. Du har ret; hvis du havde været en forbruger, der ikke havde kræfter til at blive ved med at klage, så ville du have opgivet. Og det er jo ikke meningen.

Venlig hilsen

Mette Reissmann

Elgigangten: Hun får et nyt tv

Lige så snart vi kan konstatere, at der ikke er tale om en selvforskyldt fejl, vil vi gerne ombytte tv’et. Og det bliver vi nødt til at få Samsung til.

Men der er sket en kommunikationsfejl, så Samsung har forsøgt at udbedre fejlen på tv’et. Så der har vi ikke været dygtige nok.

Jeg vil ringe til kunden nu og fortælle hende, at hun kan få ombyttet tv’et eller få pengene retur.

Grunden til, at vi beder kunden om selv at tage kontakt til Samsung, er, at det er lettere, når der skal aftales et besøg hjemme. De ved jo bedre selv, hvornår de er hjemme, og så slipper vi for at være mellemmænd.


Jakob Reland
Servicechef hos Elgiganten

Har du selv en sag for Vagthunden? Skriv en mail til vagthund@eb.dk

0 kommentarer
Vis kommentarer