Min iPad forsvandt på vej til politiet

Max glemte sin iPad i flyet. Personalet gav den til bagagefirmaet - og så var den pist væk

Max Seeger har forgæves forsøgt at få bagagefirmaet Novia til at erstatte hans iPad. (Foto: Tariq Mikkel Khan)
Max Seeger har forgæves forsøgt at få bagagefirmaet Novia til at erstatte hans iPad. (Foto: Tariq Mikkel Khan)

Kære Vagthund

Jeg skriver til dig i håb om at få lidt opmærksomhed på en sag, som jeg oplever som både urimelig og frustrerende.

I begyndelsen af maj glemmer jeg min iPad om bord på et fly. Jeg er kun lige nået uden for lufthavnen, da jeg finder ud af det.

Jeg kontakter kabinepersonalet fra Norwegian Air, som heldigvis finder den.

Vi aftaler, at iPad'en vil blive afleveret til Novia, som er ansvarlig for al bagage i Københavns Lufthavn, samme dag.

Da jeg er ivrig efter at få min iPad med mine personfølsomme oplysninger igen, henvender jeg mig til Novia, men bliver henvist til Politiets hittegods. Her siger de, at de ingen iPad har fået indleveret med mit IMEI nummer på.

Norwegian har en kvittering på, at de har afleveret iPad'en til Novia, og Novia har erkendt at have modtaget en iPad fra den afgang, jeg var med. Jeg må altså konkludere, at den er forsvundet et sted på vej fra Novia til hittegodskontoret.

Hos Novia hævder man, at alle procedurer er fulgt, og de vil ikke erstatte min iPad.

Kan det være rigtigt, at en så stor virksomhed som Novia kan fraskrive sig ansvaret på den måde?

Venlig hilsen
Max Seeger, Sorø.

Novia skal erstatte din iPad

Kære Max,

I henhold til dansk ret er det ejeren selv (dig), der bærer ansvaret ved en genstands hændelige beskadigelse eller ødelæggelse, uanset om den er opbevaret hos andre, eller du selv har den.

Men skyldes skaden forhold hos den person, genstanden er i forvaring hos - i dette tilfælde Novia - så er selskabet ansvarlig.

Novia har givet en kvittering for, at din iPad er indleveret, hvilket i dette tilfælde er bevis på, at de har den i forvaring.

Novia rejser usikkerhed omkring, om det er lige netop din iPad. Men det er ikke sandsynligt, at der er to passagerer på den afgang, der begge har glemt en iPad. Så det er overvejende sandsynligt, at det er din iPad.

Novia skal bevise, at det ikke skyldes omstændigheder, som kan bebrejdes dem, at iPad'en er forsvundet på vej til politiet.

De oplyser, at deres procedurer er overholdt, men det skal de så bevise. Kan Novia derimod bevise, at de har haft indbrud på deres lager, som var forsvarligt aflåst, skal de ikke betale erstatning.

Baseret på ovenstående mener jeg, at det er Novia, der skal erstatte den bortkomne iPad. Den er i deres forvaring, mens den bortkommer.

Det er muligt, at det er tyveri. Det ved vi ikke, før der er foretaget en efterforskning af politiet, men erstatningen skal ikke afvente resultatet af dette.

Det må være en sag mellem Novia og deres medarbejdere eller postvæsenet.

Jeg vil foreslå dig, at du henvender til Forbrugerklagenævnet, hvis ikke Novia vil erstatte din bortkomne iPad.

Venlig hilsen
Mette Reissmann

Læs Novias svar til højre for artiklen

Novia : Vi vil ikke betale

Ekstra Bladet ville gerne have spurgt den ansvarlige medarbejder hos Novia , hvordan selskabet forholder sig til Mette Reissmanns kritik.

Men det var trods gentagne henvendelser ikke muligt at få kontakt.

I en email til Max Seeger forklarer passagerchef Rashid Ali, at Novia ikke vil erstatte iPad'en, blandt andet fordi firmaet har fulgt sin procedure i håndtering af sagen:

'Vi har registreret en glemt iPad på nævnte afgang, men kan med sikkerhed ikke sige, at den iPad var din. Alle glemte sager bliver afleveret til politiet. Jeg har forståelse for din frustration. Men vi kan desværre ikke erstatte din iPad. Politiet må efterforske i sagen, og vi må afvente deres konklusion', skriver han.

0 kommentarer
Vis kommentarer