Virksomhed dropper Black Friday: Priserne skal være fair

Flere virksomheder dropper skuespillet om vilde rabatter og lave priser, når dette års Black Friday løber af stablen. En af dem er danske SOFACOMPANY, der ønsker større prisgennemsigtighed for forbrugerne.

Black Friday er ikke nødvendigvis en særligt god dag at fylde indkøbskurven. Foto: Stine Tidsvilde // Ekstra Bladet
Black Friday er ikke nødvendigvis en særligt god dag at fylde indkøbskurven. Foto: Stine Tidsvilde // Ekstra Bladet

Det er langt fra sikkert, at du som kunde rent faktisk sparer så meget, som de gule rabatskilte og knaldtilbud lægger op til, når Black Friday rammer de danske butikker i slutningen af november.

Analyser af tidligere års priser til Black Friday foretaget af prisportalen Pricerunner afslører nemlig, at 33 procent af de produkter, der var på udsalg til netop Black Friday, var steget i pris i ugerne op til dagen, hvor prisen altså blev sat ned igen til lejligheden.

Det kan med andre ord være spil for galleriet, når priserne pludseligt falder drastisk, og uigennemskuelige priser og rabatter er selvsagt ikke i forbrugernes interesse. Og selv om Black Friday stadig er den største udsalgsdag, så ser man både i USA og herhjemme, at flere forbrugere og virksomheder dropper det vilde udsalgsshow.

SOFACOMPANY siger fra
Herhjemme gælder det bl.a. designvirksomheden SOFACOMPANY, hvor administrerende direktør Henrik Andersen begrunder beslutningen med, at priser og prispolitik skal fair og gennemskuelige for forbrugerne.

-Black Friday handler efterhånden kun om at give de tilsyneladende højeste rabatter. Men spørgsmålet er, om man kan stole på priserne, siger Henrik Andersen og uddyber:

-Det tvivler jeg på, og det er derfor meget afgørende for os, at vores kunder kan stole på, at prisen er fair hver dag året rundt. Sofaen har en meget central plads i folks hjem og valg af den helt rigtige sofa kræver mange grundige overvejelser, når det kommer til design, materialer, størrelse og komfort – og vi ønsker ikke, at vores kunder skal lave forhastede købsbeslutninger på grund af tilbudsstress i korte tidsrum.

Og af samme årsag holder SOFACOMPANY faktisk aldrig udsalg.

-I vores optik behøver man hverken Black Friday eller andre udsalg for at give gode og konkurrencedygtige priser til kunderne, siger han.

Den indre krejler
Mens virksomheder som SOFACOMPANY vælger udsalg fra, så matcher det også en stigende tendens hos forbrugerne, hvor vi ikke længere shopper amok, bare fordi vi kan.

Det fortæller trendforsker og livsstilsekspert Louise Byg Kongsholm, der forklarer, at tendensen i vores forbrug i disse år generelt peger mod en større andel af genbrug og et større fokus på kvalitet, når vi endeligt køber nyt.

’Tingsforstoppelse” kalder hun det punkt, vi som forbrugere er nået til nu.

-Vi er midt i et opgør med velfærdssamfundets ekstreme materialisme. Det udmønter sig bl.a. i, at man i dag ser en tendens til, at vi køber færre men bedre produkter, når vi endeligt køber nyt, siger Louise Byg Kongsholm og uddyber:

-Folk tænker i stigende grad over, om de egentligt har brug for de nye ting, som vi før købte uden at tænke videre over det.

Gode priser hele året
Den tendens passer godt med tilgangen til priser og kvalitet hos SOFACOMPANY, hvor udgangspunktet er at sælge smukt design i høj kvalitet, der holder længe og dette til fair priser, der ikke drøner markant op og ned fra den ene dag til den anden.

Og årsagen til, at det kan lade sig gøre, er ganske simpel: Modsat andre virksomheder styrer og kontrollerer SOFACOMPANY hele processen med at lave sofaen fra design over produktion til salg.

-Det betyder, at vi sparer omkostninger på at fjerne de fordyrende mellemled, hvilket kommer vores kunder til gode hver dag året rundt - fremfor i stressende udsalg og tilbudsperioder, hvor man måske mister overblikket over, hvad man egentligt gerne vil have eller har brug for, siger Henrik Andersen.

Leder du efter Black Friday-tilbud? Dem finder du ikke hos SOFACOMPANY.

Vi tror ikke på, at priserne skal gå op og ned, vi mener derimod, at du skal kunne få en kvalitetssofa til fast lav pris, når du har behov for en ny sofa.

SOFACOMPANY producerer dansk designet møbler på egen fabrik, og leverer dem hjemme hos dig fra egne lastbiler, typisk inden for 3-5 dage.

Det betyder, at du sparer omkostningerne til grossistleddet, hvorfor du altid kan få dine sofaer og møbler fra SOFACOMPANY til en fair pris – hele året rundt.

Stellet i alle vores sofaer er bygget af massivt FSC-certificeret træ, derfor yder vi livstidsgaranti på stellet, og 5 års garanti på resten af sofaen. Så står du og mangler en ny flot sofa, som hele familien kan hygge sig i, kan du se vores store udvalg hos SOFACOMPANY.

Dette er en annoncørbetalt artikel skrevet af Ekstra Bladets kommercielle journalister i samarbejde med SOFACOMPANY

 

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste historier, så du altid får det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokale nyheder

Få nyheder fra dit nærområde, og hold dig opdateret på vejr, trafik og erhvervs-nyheder i dit nabolag.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant?? Gem artiklen til senere.

En del gerningsmænd synes at gå fri