Superfly droppet

Den europæiske flyproducent Airbus har valgt at stop produktionen af dobbeltdækkerflyet A380 Superjumbo. Flyselskaberne gider ikke at købe dem

Det er slut med flyene af typen A380 Superjumbo. Video: AP

Mangel på efterspørgsel får nu flyproducenten Airbus til at droppe deres dobbeltdækkerfly.

Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

A380 Superjumbo er kendt som verdens største passagerfly, og de fleste af dem kan rumme 500 passagerer, men ikke det fra København til Dubai. Det kan have 615 passagerer ombord.

Flyselskabet Emirates med base i Dubai er det selskab, der ejer flest af de enorme fly, og netop Emirates har skabt problemer for Airbus.

Flyproducenten har truffet deres beslutning på baggrund af, at Emirates har besluttet at reducere sin ordre på dobbeltdækkerflyene. Det betyder ifølge ledelse, at der ikke længere er grundlag for at opretholde produktionen.

A380 fløj for første gang i 2008.

Foto: Ritzau Scanpix
Foto: Ritzau Scanpix

Ingen indflydelse
Det var planen, at A380 skulle tage konkurrencen op med Boeings traditionelle jumbojet, 747. Tanken var, at kæmpeflyet skulle revolutionere luftfarten, i takt med at flere mennesker rejser med fly.

Men luftfartsselskaber har tøvet med at tage giganten til sig. A380 er ikke et billigt fly. Den enorme størrelse har også krævet, at en række lufthavne har måttet udvide landingsbaner og terminaler for at kunne betjene flyet.

Det har blandt andet været tilfældet i Københavns Lufthavn, der har udvidet landingsbanen, så A380 kunne lande.

Hos Københavns Lufthavn siger kommunikationsrådgiver Lars Lemche, at beslutningen fra Airbus ikke får den store betydning.

- Emirates flyver dagligt til og fra København med nye og topmoderne A380-fly, der holder mindst 20 og formentlig også 30 år endnu. Det forventer vi, at de fortsætter med, siger han.

Lufthavnen investerede for nogle år siden en del millioner i at kunne modtage de store A380-fly, hvor passagererne sidder i to dæk.

Men den investering er ikke spildt, forklarer Lars Lemche.

- Det, vi gjorde dengang, var at gøre den ene startbane bredere, og samtidig indrettede vi en gate i den såkaldte finger C, så den kunne tage imod de store fly. Det kommer den fortsat til, ligesom der også er andre fly, der benytter både startbanen og gaten i det daglige.

Beslutningen om at droppe produktionen af A380 betyder, at Airbus har foretaget en hensættelse på 3,5 milliarder kroner.

Det ændrer dog ikke på, at Airbus har haft fremgang i sine resultater i 2018.

Overskuddet er det seneste år steget med 29 procent til 22,8 milliarder kroner. Det viser Airbus' årsregnskab, der er offentliggjort torsdag morgen.

Regnskabet afslører også, at Airbus har nok at se til. Flyproducenten har ordrer liggende til en værdi af 3432 milliarder kroner.

Emirates fortæller, at det har indgået en aftale med Airbus til en værdi af 144 milliarder kroner. Det er primært andre flytyper end A380 på selskabets indkøbsliste.

Emirates vil dog modtage endnu 14 A380-fly frem mod 2021, hvormed flyselskabets samlede flåde af superjumboer ender på 123.

FAKTA: Så stort er superjumboflyet fra AirbusA380

AirbusA380 var Airbus' bud på fremtidens langdistancefly med en passagerkapacitet på op imod 853 passagerer. Flyproducenten Airbus har fra og med 2021 besluttet ikke at bygge flere fly af typen A380.

Flyet, hvor passagererne sidder i to etager, er blandt de største kommercielle passagerfly i verden, hvilket illustreres af følgende tal:

Længde: 72,72 meter.

Højde: 24,09 meter.

Vingefang: 79,75 meter.

Maksimalvægt ved takeoff: 575 ton.

Brændstofkapacitet: 320.000 liter.

Rækkevidde: 15.200 kilometer.

Passagerkapacitet: Op til 853 passagerer (afhængigt af konfigurationen).

Første leverance skete i 2008. Der er indtil nu leveret 234 af de 313 bestillinger, som Airbus har modtaget.

13 selskaber bruger A380 i den daglige drift. Det er Singapore Airlines, Emirates, Qantas, Air France, Lufthansa, Korean Air, China Southern Airlines, Malaysia Airlines, Thai Airways, British Airways, Asiana Airlines, Qatar Airways og Etihad Airways.

Emirates er klart den største aftager med 109 fly. Selskabet var også det første, der fløj en A380 til og fra Københavns Lufthavn, da lufthavnen 1. december 2015 åbnede en ny gate, der kan håndtere de store fly.

Siden har Emirates fløjet dagligt mellem København og Dubai med netop A380.

Kilde: Airbus.

Lavet af Ritzau

 

Lego-familien har gennem deres selskab Kirkbi Invest for nylig købt en Dassault 8X for noget i omegnen af 380 millioner kroner. Foto: SAI Collection/Carsten Andreasen Kendte Luksus i luften: Lego bruger 901,7 millioner på privatfly og helikopter

Danskeren Jonathan Michael Mathiesen mistede livet i et flystyrt i februar 2014. Selskabet var Nepal Airlines, der er på EUs sorte liste. (Foto: Klavs Bo Christensen) Plus Er du flyskræk: Disse farlige flyselskaber skal du holde dig fra

Krimi Her skete de 10 værste flyulykker