Annonce:
Annonce:

50 kvæstet i togulykke: Nu får Banedanmark millionregning

Banedanmark slipper ikke for en regning på 26 millioner for en 10 år gammel togulykke, har Højesteret slået fast. Selskabet havde ellers forsøgt at få hele ansvaret placeret hos DSB og lokomotivføreren

(Foto: Kristian Linnemann)
(Foto: Kristian Linnemann)
Annonce:
Følg Krimi

Det koster Banedanmark 26 millioner kroner, at et lyssignal ikke lyste tilstrækkeligt ved Lyngby Station tilbage i 2005. Det manglende lys var nemlig medvirkende til, at et S-tog kørte galt og omkring 50 mennesker kom til skade.

Det har Højesteret netop slået fast.

Banedanmark havde ellers ført sagen i Højesteret i håbet om, at hele ansvaret ville blive lagt over på DSB, som havde ansvaret for togkørslen. DSB får en tilsvarende regning, fordi det i Havarikommissionens rapport stod klart, at S-toget havde kørt for hurtigt.

Togulykke koster Banedanmark 26 millioner

Ulykken, som er omdrejningspunktet for erstatningssagen, skete lidt efter middag 14. februar 2005 ved Lyngby Station. Her kørte et S-tog ind i et andet tog, der holdt lige nord for stationen, og omkring 50 mennesker - herunder lokomotivføreren - kom til skade.

Annonce:

Lokoføreren blev alvorligt kvæstet og måtte opereres, men overlevede - og et par andre, herunder en 14-årig dreng med skader på milten, blev også holdt på hospitalet i flere dage.

Havarikommissionen slog efterfølgende fast, at ulykken skyldtes, at S-toget kørte for stærkt kombineret med, at der ikke var tilstrækkeligt lys i et af signalerne.

S-togsulykke burde ikke kunne ske

En mand bæres væk fra det forulykkede tog på en båre. I alt kom omkring 50 mennesker til skade. (Foto: Kristian Linnemann)
En mand bæres væk fra det forulykkede tog på en båre. I alt kom omkring 50 mennesker til skade. (Foto: Kristian Linnemann)
 

I Østre Landsret blev det derfor slået fast, at DSB og Banedanmark bar hver 50 procent af skylden for ulykken og derfor skulle dele regningen lige - 26 millioner kroner til hver, som blandt andet dækker over reparation af de to tog (cirka 50 millioner) samt erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, tab af erhvervsevne og for svie og smerte til lokomotivføreren.

Men det mente Banedanmark ikke var rimeligt.

- Vi er ikke enige i, at ansvaret skal deles ligeligt. Vi mener, at operatøren har det primære ansvar, sagde den daværende økonomidirektør i Banedanmark, Søren Stahlfest Møller, efter landsretsdommen sidste år.

Banedanmark anker dom for at undgå regning for togulykke

Annonce:

Men Højesteret valgte altså at dømme som landsretten, og dermed er sagen endeligt afsluttet.

- Af de grunde, som landsretten har anført i kendelsen af 23. november 2012, tiltræder Højesteret, at både (lokomotivførerens navn) og Banedanmark har udvist ansvarspådragende forhold, der har været medvirkende til ulykken, står der i afgørelsen.

Det bemærkes herved, at de oplysninger, som er fremkommet for Højesteret, ikke kan føre til andet resultat. Højesteret stadfæster derfor dommen.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.

Mere fra Ekstra Bladet+

Gå nu hjem, Thorkild
Annonce:

Udforsk Ekstra Bladet+

Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:
Annonce:
Annonce: