Kunderne i en række af landets bedst kendte butikker mødes i disse dage med et nyt skilt ved indgangen.
Forretninger som Irma, 7-Eleven og Netto er nemlig gået i gang med at teste et system til præventivt at bremse røverier i netop deres butikker.
Irma skræmmer røverne: Men vi dna-sprayer ikke uskyldige kunder
Ideen er ret enkel og alligevel meget avanceret: Under et røveri kan personalet udløse en pumpe, der sprøjter en usynlig væske ud over røveren og hans medsammensvorne.
Væsken sprøjtes så på alle, der passerer butikkens udgange under et røveri. Væsken kan f.eks. også sprøjtes på andre steder i butikken eller på pengene, inden de tages ud af kassen.
Hvis en mistænkt senere fanges, kan politiet ifølge producenten bag systemet finde rester af væsken op til flere uger (på tøj flere måneder) efter og med sikkerhed identificere røveren.
Væsken, der knyttes præcist til de enkelte butikker, sætter sig nemlig på huden og i tøjet i lang tid og kan ikke bare vaskes af.
Ifølge branchesitet Securityuser.com har f.eks. Dansk Supermarked nu installeret systemet i ni Netto-butikker på Amager. Også Irma bruger dna-spray i en testperiode:
- Beslutningen om tage dette skridt er ikke baseret på en stor stigning i antallet af røverier, men udtryk for et ønske om at kunne være endnu mere effektiv i bestræbelserne på at beskytte medarbejdere og butikker mod de ofte traumatiserende røveri-oplevelser, siger sikringskonsulent Jess Pedersen fra Dansk Supermarked til sitet.