Travlhed skyld i dødsulykke

En skibsassistent faldt i døden, da han ville frigøre en wire på gangvejen på Mærsk Lancer i Esbjerg havn

Den Maritime Havarikommission har færdiggjort søulykkesrapporten efter en arbejdsulykke på Mærsk Lancer den 13. november 2010 i Esbjerg havn.

Havarikommission konkluderer bl.a., at travlhed muligvis var skyld i, at en skibsassistent hverken fulgte sikkerhedsreglementet eller bar sikkerhedsudstyr, inden han forsøgte at frigøre en løftewire til gangvejen, der havde sat sig fast.

Læs også: Færre antal dødsulykker på jobbet

Travlheden skyldtes bl.a., at besætningen havde fået besked på, at skibet havde fået en tidligere afgang fra Esbjerg havn.

Under forberedelserne til afgang havde løftewiren til gangvejen sat sig fast, og i forsøget på at frigøre den, faldt skibsassistenten 5 meter ned på kajen.

Læs også: Her sker flest arbejdsulykker

Den afdøde skibsassistent havde arbejdet på fragtskibe siden 2005 og blev betragtet som en erfaren sømand.

Han påmønstrede Mærsk Lancer to uger før ulykken og modtog et introkursus samme dag.

Den Maritime Havarikommission konkluderer, at Mærks Lancer normalt har styr på sikkerheden, men kommissionen anbefaler, at skibet undersøger det velkendte problem med løftewiren til gangvejen, der sætter sig fast.