Breivik giver Lacoste dårlig branding

Det eksklusive modemærke Lacoste har ifølge den norske avis Dagbladet rettet en appel til massemorderen Anders Breivik. De vil gerne have, han bruger et nyt tøjmærke

Anders Breivik er glad for Lacoste tøj. Det er folkene bag Lacoste kede af. Det er nemlig dårlig PR at blive associeret med en forhadt massemorder (Fotograf: Nick York).
Anders Breivik er glad for Lacoste tøj. Det er folkene bag Lacoste kede af. Det er nemlig dårlig PR at blive associeret med en forhadt massemorder (Fotograf: Nick York).

Når en forhadt massemorder vælger at stå frem i alle verdens medier i et særligt tøjmærke, så er det dårlig PR. Faktisk nærmest et mareridt, mener eksperter inden for mærketøj.

Efter Anders Breivik blev arresteret, er han blevet afbilledet i Lacoste tøj ved flere lejligheder. Både på vej til retten samt i de pressefoto, som han har taget af sig selv og vedlagt det manifest, som han sendte ud til en række udvalgte personer. Ifølge Breivik " gør tøjet det muligt at optræde som en veluddannet europæer af konservativ karakter".

Lacoste kontakter politiet

Derfor har Lacoste ifølge politiadvokat Christian Hatlo kontaktet politiet.

- Ja, vi er blevet kontaktet af Lacoste, men hvad de har bedt om, kan jeg ikke fortælle, siger Hatlo til Dagbladet.

Læs også: Anders Breivik frygter sindssygeerklæring

Lacoste er dog tilbageholdende med at bekræfte dette.

- Det har jeg ikke hørt om, siger importør Øisten Gulbrandsen til Dagbladet. Han ønsker ikke at kommentere sagen yderligere, og mener det bør være slut med at fokusere på, hvilket tøj som Breivik har på.

- Det er klart det er uheldigt, men det er ikke værd at skrive om, siger Gulbrandsen.

Læs også: Breivik sørger over død mus

Men Lacostes sammenkobling med Anders Breivik stopper - desværre for det eksklusive tøjmærke - ikke her.

Meget uheldigt sammentræf

I sit Manifest nævner spiller årstallet 2083 en central rolle. Her mener han nemlig at alle muslimer vil være utryddet. Desværre for Lacoste spiller det samme årstal også en central rolle i en reklamekampagne. Importør af Locoste Øisten Gulbrandsen har tidligere udtalt til Dagbladet, at 2083 er var en slags framtidsvision for tøjmærket

- Denne kampagne blev producereti forbindelse med vores 75-års jubilæum for tre år siden, siger han til dagbladet. Det var tøjmærkets intention at forestille sig, hvordan idrætten og Lacoste ville se næste gang de havde jubilæum. Altså i 2083.

Læs hele Dagbladets historie om Anders Breivik her, og se hvilke andre mærkevarer, der tidligere har fået dårlig branding på grund af den forkerte målgruppe har kastet kærligheden over deres produkt.