Cafékongens regnskaber afslører fusk

Han har haft et særdeles afslappet forhold til, hvordan man driver en ordentlig forretning i Danmark, viser flere års regnskaber

Dyre biler og store armbevægelser. Men regnskaberne afslører, at der blev fusket for, at der kunne blive råd til 'det gode liv'. (Privatfoto)
Dyre biler og store armbevægelser. Men regnskaberne afslører, at der blev fusket for, at der kunne blive råd til 'det gode liv'. (Privatfoto)

LÆS OGSÅ: Gemte millioner i bankboks

Det er ikke kun udlændingeloven, den nu fænglede cafékongen er kommet i karambolage med. Det afslører regnskaberne fra hans talrige selskaber.

I både 2009 og 2010 er det så godt som alle selskaber, der drives i strid med loven, viser en gennemgang af regnskaberne, som Ekstra Bladet har lavet.

Hver gang falder der alvorlige bemærkninger fra revisionsfirmaet Deloitte, som har opdaget ulovlighederne: ' Vi har ikke kunnet gennemføre revisionen,' er derfor en af de kommentarer, der optræder i flere af regnskaberne.

LÆS OGSÅ: Café-konge fængslet for menneskesmugling

Forklaringen er, at cafekongen typisk ikke har ført et ordentligt bogholderi, skriver revisoren.

Med andre ord kan det ikke dokumenteres, hvor mange penge der er gået ind og ud af de forskellige cafeer og restauranter: ' Selskabet har undladt at registrere alle transaktioner i regnskabsåret,' skriver revisoren, der i alle tilfælde er den samme person fra Deloitte.

Tog af kassen
De mange kritiske notater afslører også, at cafekongen i 2009 gjorde det til en dårlig - og ulovlig - vane at låne penge fra kasseapparatet i to af firmaerne: ' I strid med selskabsloven er der ydet lån,' skriver revisoren.

Og det er strafbart at bruge kasseapparatet som sin private bank.

I 2010 bliver ulovlighederne ifølge revisoren endnu grovere.

Nu er alt regnskabsmateriale fra de seneste fem år pludselig forsvundet i et af selskaberne.

Og flere af cafekongens selskaber har indbetalt mindre ATP, end der er blevet opkrævet fra medarbejderne.

Revionsfirma: Ikke kunde længere
Ifølge Jan Bo Hansen, der er leder af Deloittes revisionsfaglige afdeling, er samarbejdet nu afbrudt:

- Den såkaldte cafékonge er ikke længere kunde hos Deloitte, men da der har været tale om et kunde forhold, kan jeg ikke uddybe nærmere, siger Jan Bo Hansen til Ekstra Bladet.

Han forklarer dog, at selv om der ikke findes lovgivningsmæssige retningslinjer for, hvornår en revisor skal afbryde samarbejdet med en kunde, så har Deloitte en række etiske regler.

- De betyder, at der er virksomheder og personer, som vi ikke ønsker at samarbejde med.