Var du med i SAS-flyet, eller kender du nogen, der var? Send os et tip i en SMS/MMS til 1224 (alm. takst) eller send en mail til 1224@eb.dk
Et SAS-fly lettede fra Københavns Lufthavn d. 3. marts og var på vej mod Rom. Men pludselig måtte det ændre kurs for ikke at flyve direkte ind i et russisk overvågningsfly.
Umiddelbart efter flyet var lettet, fik piloterne melding om, at et uidentificeret fly fløj midt i deres rute.
Flyet kunne ikke ses på lufthavnens overvågningssystem, og piloterne opdagede heller ikke det mystiske fly i deres system.
Her er kaptajnen på det forsvundne flyEkspert om forsvundet fly: 'Det er virkelig mystisk'
90 meter fra kollision
En radarstation opsnappede det russiske fly og fik hurtigt meldt det videre til SAS-flyet, der kunne nå at ændre kursen.
De to fly passerede hinanden 50 kilometer syd for Malmø med kun 90 meters afstand. Minimumsgrænsen er på 300 meter.
- Det var meget tæt på. Jeg kan tænke mig til, at det må have været en ubehagelig oplevelse i cockpittet, siger Jens Olsson fra den svenske havarikommision.
Han fortæller til den svenske tv-station SVT, at der er tale om et lljusjin ll-20M. I undersøgelsesmaterialet står der, at SAS-flyets besætning havde tæt visuel kontakt med det russiske fly, da de passerede hinanden.
- Besætningen kunne se, at flyet var grå-malet og havde fire turbo propelmotorer samt en lang antenne på taget. De så derimod ingen kendetegn på flyet, siger Jens Olsson.
Mystik om flystyrt: Efterlyste passagerer er slet ikke vækSe grafik over, hvor tæt de to fly var på at kollidere her
Var du med i SAS-flyet, eller kender du nogen, der var? Send os et tip i en SMS/MMS til 1224 (alm. takst) eller send en mail til 1224@eb.dk