Crashtest-dukken har i årtier været sidste bindeled mellem bilfabrikkerne og din sikkerhed, når den har ageret testperson i utallige sammenstød.
Dukken er designet til at repræsentere mennesker, men det gør den efterhånden ikke i tilstrækkelig grad. Den er simpelthen for slank.
Virksomheden Humanetics producerer langt de fleste crashtest-dukker i verden, og her har man nu valgt at sætte dukken på fedekur.
- Det er nødvendigt at afspejle udviklingen i befolkningen, siger sales engineer hos Humanetics i Europa, Robert Hartkopf, til metroxpress.
- Det er åbenlyst, at især i vestlige lande bliver folk tungere. Den klassiske crashtest-dukke er baseret på studier fra 1970-erne og 1980-erne, men nutildags repræsenterer den ikke længere den gennemsnitlige befolkning,supplerer han.
Fede dør oftere
I dag vejer dukkerne omkring 77 kilo. Når den nye version er klar til at sætte sig bag rattet, bliver det med en kamp-vægt på 122 kilo.
De ekstra kilo er ikke bare for syns skyld. I et studie fra University of Buffalo, hvor man undersøgte 150.000 biluheld, fandt man, at overvægtige mennesker har 21 procents større risiko for at dø i biluheld. For svært overvægtige med en BMI over 35 - som Humanetics nye dukke - er tallet 56 procent.
- Der er helt klart større risiko for at komme til skade eller dø i trafikuheld, hvis man er overvægtig. Det er bevist, og derfor er det nødvendigt at bringe en større crashtest-dukke i spil, siger Robert Hartkopf.
Ud over den velpolstrede version er firmaet ved at udvikle dukker, der skal repræsentere børn og ældre mennesker.