Danske jagere kommer også for tæt på passagerfly

12 'tæt-på' episoder de seneste tre år med militære fly, langt de fleste med F-16 jagere

Danske F-16 fly var involveret i 10 af 12 episoder på tre år, hvor der var konflikter mellem civile og militære fly over Danmark.(AP Photo/Andrew Medichini)
Danske F-16 fly var involveret i 10 af 12 episoder på tre år, hvor der var konflikter mellem civile og militære fly over Danmark.(AP Photo/Andrew Medichini)

I marts var et SAS-fly kun 90 meter fra at kollidere med et russisk militærfly, og i fredags måtte et fly fra Cimber Air på vej fra København til Polen ændre kurs for at undgå et russisk jagerfly.

Men også danske F-16 jagerfly er lidt for ofte tæt på den civile flytrafik, viser en gennemgang af Havarikommissionens rapporter, som Ekstra Bladet har foretaget.

På tre år har der været 12 konflikter i dansk luftrum mellem civile og militære fly.

I 10 af episoderne var F-16 kampfly involveret. Det viser Havarikommissionens rapporter fra 2011, 2012 og 2013.

Havarikommissionen klassificerer episoderne i tre kategorier: A. ’Risiko for kollision’. B. ’Sikkerhed ikke tilsikret’, og C. ’Ingen risiko for kollision’.

Danske kampfly tæt på kollision med passagerfly flere gange

Af de 12 episoder er ingen i den alvorligste kategori, men 10 gange har sikkerheden været i fare.

To gange har flyene været for tæt på hinanden, men risikoen er alligevel blevet afværget takket været hurtige reaktioner fra piloter eller flyveledelsen.

Danske jagerfly bruger ikke transpondere
Mellem 2005 og 2008 var der 10 episoder, hvor forsvarets F-16 fly kom for tæt på civile fly i dansk luftrum.

Russerne er blevet kritiseret for ikke at tænde for militærflyenes transpondere, så den civile flyveledelse kan se og identificere dem. En transponder er en radiosender, der hele tiden sender flyets position, højde og identitetskode.

Så tæt var Cimber-fly på kollision med spionfly

Men det gør danske kampfly eller andre NATO-fly heller ikke, siger flyeksperten Hans Christian Stigaard, der selv har en fortid i flyvevåbnet.

– Ingen militære fly bruger transpondere. Så kan ’fjenden’ jo også se dem, og det er ingen interesseret i, siger han.

– Der er hele tiden en latent konflikt mellem militær og civil flytrafik. Det er der sådan set ikke noget nyt i, siger Hans Christian Stigaard.

Koks i kommunikationen
Militære og civile fly har hver deres flyveledelse.

De militære har to. Den operative flyveledelse i Karup, som blandt andet styrer afvisningsberedskabet, der var i luften i fredags for at identificere det russiske fly, og den militære flyveledelse, som sidder sammen med den civile i ’Tårnet’ i Københavns Lufthavn.

Cimber-fly tæt på katastrofe over Østersøen

– Når noget går galt, er det ofte i kommunikationen mellem de to militære flyveledelser og den civile, som skal koordinere operationerne med hinanden, siger Hans Christian Stigaard.

Mange episoder bliver afværget før de udvikler sig til truende kollisioner takket være de civile trafikflys anti-kollisions systemer TCAS, Traffic Collision Avoidance System, der slår alarm, når et andet fly nærmer sig, og som straks elektronisk giver piloterne råd om, hvordan de bedst undviger.

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste historier, så du altid får det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokale nyheder

Få nyheder fra dit nærområde, og hold dig opdateret på vejr, trafik og erhvervs-nyheder i dit nabolag.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant?? Gem artiklen til senere.

En del gerningsmænd synes at gå fri