DAT-direktør om sikkerhedslanding: Det er altid bekymrende

Røgen i flyet opstod formentlig på grund af en teknisk fejl i motoren, fortæller DAT-direktør, Jesper Rungholm, om det fly, der lørdag morgen sikkerhedslandede på Bornholm

Et fly med 14 passagerer og fire besætningsmedlemmer om bord er lørdag morgen sikkerhedslandet i Bornholms Lufthavn.

Flyet var fra selskabet DAT (Danish Air Transport) og ifølge DAT's direktør, Jesper Rungjholm, opstod røgen i flyet formentlig på grund af en teknisk fejl i motoren. Derfor slukkede kaptajnen motoren og lavede en sikkerhedslanding på Bornholm.

- Motoren har formentlig været syg indvendig, og så kan der komme røg i kabinen, og der kan komme flammer ud af udstødningen, fortæller han.

Han fortæller, at kaptajnen og de øvrige besætningsmedlemmer under hele hændelsen agerede, som de skulle.

- Da flyet er i cirka 600 meters højde kan de lugte røg i cockkpittet. Umiddelbart efter får de en indikation på, at den ene motors olietryk falder hurtigt. Så de beslutter sig helt korrekt for at stoppe motoren og vende om mod Bornholm hurtigst muligt.

Dette fly blev tvunget til at lande på Bornholm. Foto: Morten Brandborg Krimi Brand i motor: Fly landet på Bornholm

Passagerne var skræmt
Røgen fra motoren spredte sig til kabinen, og det skabte urolighed blandt passagerne.

- Passagererne var nervøse og skræmte, og det kan jeg godt forstå, for det er jo altid dramatisk. Og når der kommer flammer og røg ud af motoren, så virker det her som en rigtig dramatisk situation, siger Jesper Rungholm.

Da man ikke vidste, hvorfor der var røg i kabinen, valgte man for en sikkerheds skyld at evakuere alle passagerne.  De konkrete omstændigehder bliver nu undersøgt nærmere af Havarikomissionen.

En fotograf på stedet fortæller til Ekstra Bladet, at passagerne efter sikkerhedslandingen er blevet screenet for psykiske lidelser og har været til krise-briefing i lufthavnen.

Flyets instrument viste, at der var 410 kilo fuel i venstre tank og 510 kilo i højre tank. Men i virkeligheden var højre tank helt tom og advarselslampen nederst til højre om 'low level' for fuel lyste heller ikke. (Foto: Havarikommissionen) Krimi Fly-drama: Motor gik i stå, fordi tanken var tom

'Vi tager det meget alvorligt'
Det er ikke første gang, et fly fra selskabet DAT har været i problemer. I marts 2016 opstod der brand i motoren på et andet fly, som derfor måtte sikkerhedslande i Billund.

Ifølge Jesper Rungholm er problemer med motoren altid bekymrende, men han er ikke i tvivl om at besætningen følger de nødvendige procedurer til punkt og prikke.

- Det er altid bekymrende, når sådan noget sker, og det er absolut noget, vi tager alvorligt. Men det er ikke noget, vi kan gøre mere ved. Vi følger vedligeholdelsesprocedurer og inspektionsskemaer, siger han og tilføjer:

- En sikekrhedslanding som denne er en kontrolleret ting, som piloterne hvert halve år øver sig på at kunne håndtere i en simulater. For dem sidder det på rygradden. Flyene er bygget til at kunne klare sig på halvdelen af systemerne, og selvom den ene motor står af, kan det både starte og lande på den anden måde. Det er derfor det kaldes en sikkerhedslanding.

Arlklivfoto: Danish Air Transport Samfund Rystet fly-passager: En motor blev slukket - så stod der flammer ud af den anden