Grov fejl på slagteri

En gris blev skoldet i skoldekar, uden at den var blevet aflivet. Udløser bøde på 70.000 kroner

Foto: Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

En grov fejl på et Danish Crown-slagteri har udløst en bøde på 70.000 kroner, efter en gris kom i et skoldekar, inden den var blevet aflivet.

- Det er desværre noget, der af og til forekommer på slagterierne, siger anklager hos Syd- og Sønderjyllands Politi Lars Viereck, der har ført sagen.

Normalt, når dyr skal aflives, bliver de først bedøvet med en boltpistol. I mange tilfælde slår det dyrene ihjel, men den reelle aflivning er først, når dyret får gennemskåret hovedpulsåren, og dyret bløder til døde.

- Det er den eneste måde, at man kan være helt sikker på, at dyret er dødt og ikke kun bedøvet med skuddet, lyder det fra anklageren, der uddyber om sagen:

- I det her tilfælde var hovedpulsåren ikke skåret over på dyret, inden det kom i skoldekarret. Da slagteprocessen fortsætter, opdager en embedslæge det, og politianmelder det.

Stor bøde
Bøden for sådan en forseelse, der betegnes som grov og uforsvarlig behandling af dyr, starter egentlig på 20.000 kroner.

- Jeg har kigget på, om der har været fortilfælde. Menneskelige fejl sker, og lignende ting er sket på andre Danish Crown-slagterier, siger anklager Lars Viereck.

- Da det her er sjette gang, vurderede jeg, at bøden skulle være på 70.000 kroner, og det var dommeren enig i.

Lars Viereck har arbejdet med flere af denne slags sager, og typisk fører de til en afskedigelse af medarbejdere og indførsel af nye procedurer.

- Det er et udtryk for, at det til tider går for stærkt. I dette tilfælde er den pågældende medarbejder blevet gen-instrueret i arbejdsgangene på stikstien, hvor man stikker og afbløder dyrene.

Hos Danish Crown erkender man fejlen.

Til Ekstra Bladet forklarer pressechef Jens Hansen:

- Det beror på en menneskelig fejl, der selvfølgelig ikke må ske. Men der, hvor der er mennesker, sker der også fejl, hvilket er tilfældet her.

- Medarbejderne ved, hvor vigtigt det er, at det her ikke sker. Derfor er der også blev tildelt en skriftlig advarsel, siger han.

- Normalt får man en bøde på 20.000 kroner i sådan sag. I får en på 70.000. Hvad tænker du om det?

- For os handler det om, at det her er sket. Der er kun én vej for os: at betale bøden. I stedet for at bestride størrelsen på en bøde, bruger vi vores kræfter på at forbedre processen.

- Jeg kan forstå, at bøden er blevet så stort, da det jo er sket før. Hvad skal der til for, at det ikke sker igen?

- Det eneste, vi kan gøre, er, at vi kontinuerligt er i kontakt med vores medarbejdere og sikrer os, at det ikke sker igen.