Han var på vej hjem fra kasernen i Sønderborg på motorcykel. Det var en fredag eftermiddag. Nogle måneder før havde Kim Christiansen taget kørekort til motorcykel.
Han husker blot, at bilerne foran ham på motorvejen ved Vejle pludselig bremsede ned.
- Og jeg var for tæt på dem, siger han.
Kim Christiansen bragede ind i en af bilerne.
I dag er han lam i benene og sidder i kørestol.
Hvis ulykken tilbage i 2003 ikke havde fået så voldsomme konsekvenser, ville Kim stadig have kørt på motorcykel, mener han.
Så hans mission er ikke at fraråde folk at køre på motorcykel her, hvor foråret kalder de tohjulede ud ad garagen.
På torsdag åbner Bakken med den traditionsrige MC-kørsel fra København.
Men Kim Christiansen siger:
- Uopmærksomhed på det forkerte tidspunkt kan få konsekvenser for livet.
Og både de tohjulede forårsbebudere - og bilister - bør være agtpågivende, lyder det fra Sikker Trafik og Havarikommissionen.
Rolig nu
- Der er forår i luften, men også grund til at sige 'rolig nu'. Undersøgelser viser, at dødsulykker med motorcyklister ofte skyldes for høj fart, siger Søren Ørsted Pedersen, pressechef i Sikker Trafik.
Han understreger desuden, at manglende rutine på motorcyklen også kan føre til ulykker om foråret.
- Motorcyklen har stået i garagen i flere måneder. Det betyder, at motorcyklisternes rutine er rusten. Derfor er det vigtigt, at de er ekstra forsigtige på vejene og tager den med ro. Samtidig er det vigtigt, at bilisterne er ekstra opmærksomme, så de ikke overser motorcyklisterne, siger han.
Havarikommissionen analyserede i 2009 41 ulykker med motorcyklister. Konklusionen var - ud over at ulykkerne tit skyldes høj fart - at andre trafikanter overser motorcyklisterne.
- En motorcykel fylder mindre i synsfeltet. Derfor er der grund til, at alle trafikanter, her hvor foråret er kommet, er ekstra opmærksomme på motorcykler på vejene igen. Ikke mindst når man skal dreje ud fra en sideveje eller dreje til venstre. Der sker en del ulykker, hvor bilisten ved venstresving overser, at en motorcyklist er kommet bagfra og er nået op på siden af bilen, siger formand for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Mette Fynbo.
Hun kører selv motorcykel og hendes gode råd til MC-entusiasterne er at gøre sig synlig i trafikken med refleksvest eller med andet reflekterende tøj eller hjelm.
- Det er heldigvis blevet meget mere accepteret blandt motorcyklister med reflekterende tøj. Man skiller sig ikke ud, selvom man ikke kun kører i sort.
Ud over synligheden i trafikken understreger hun til MC-folket, at man skal afpasse farten og køre med ABS-bremser, som i øvrigt bliver lovpligtige for nye motorcykler i 2017.
Kim Christiansen bor i dag i Bagsværd med sin kæreste og holder foredrag for skoler for Sikker Trafik - ikke blot om motorcykelkørsel, men om hvad der kan ske, hvis man er uopmærksom eller helt generelt foretager sig noget farligt, når man bevæger sig i trafikken.
Du kan læse mere på Sikker Trafik om motorcykler i trafikken her
Gode råd fra Havarikommissionen her