Syd- og Sønderjyllands Politi holder Speedmarathon på onsdag
Følger KrimiFølg Krimi
Under en intensiveret indsats i en hel uge mod fartbøller gennemfører Syd- og Sønderjyllands Politi et såkaldt Speedmarathon hele onsdag 21. april.
Ekstra Bladet har talt med lederen for færdselsafdelingen, Knud Reinholdt, om, hvad begrebet egentlig dækker over.
- Hvad betyder Speedmarathon?
- Hvad øhh, er det ord slet ikke kommet ind på Ekstra Bladet endnu?
- Nej, åbenbart ikke. Hvad betyder det?
- Jamen, speed betyder jo fart. Og maraton betyder ...
- Ja, det er en lang distance, man løber.
- Ja, altså, det betyder, at vi er der i et helt døgn. Hastighedskontrol i et helt døgn, siger Knud Reinholdt.
Hastighedskontrol i en uge Færdselspolitiet gennemfører kontroller på både byveje, motorveje og landeveje. Og som et led i indsatsen bliver der onsdag 21. april holdt et 24-timers arrangement, hvor politiet i alle timerne holder øje med folks hastighed.
- Normalt måler man to til seks timer. Men nu kører vi sgu i et helt døgn, fortæller Knud Reinholdt og fortsætter:
- Så skulle folk gerne lette foden fra speederen. Hellere det end at de satser hele butikken i stedet for at køre som død og helvede.
Hvorfor indsats mod hastighed?
I en pressemeddelelse skriver Syd og Sønderjyllands Politi om indsatsen:
Der er en klar sammenhæng mellem farten på vejene og antallet af dræbte og tilskadekomne.
For høj hastighed vurderes at være den hyppigste årsag til færdselsulykker med alvorlig tilskadekomst og dødsfald.
I 2012 – 2018 omkom 403 personer på landsplan i en trafikulykke, hvor mindst en af de involverede parter kørte for stærkt i forhold til hastighedsgrænsen eller forholdene. I 72 procent af ulykkerne var farten en medvirkende årsag til, at ulykken opstod. I de sidste 28 procent var farten årsag til, at ulykken blev med dødelig udgang.
Ved 80 km/t. kører du cirka 33 meter mens du reagerer, og efter cirka 64 meter holder du stille. Kører du 95 km/t. bruger du yderligere 19 meter på at holde stille ved maksimal bremsning af køretøjet.
Hvis to bilister kolliderer med 80 km/t., vil ulykken i 30 procent af tilfældene have dødelig udgang. Risikoen fordobles til 60 procent ved en hastighed på 90 km/t.
Hvis en bilist rammer en fodgænger med 80 km/t. vil ulykken være fatal i 60 procent af tilfældene. Risikoen stiger til 80 procent ved 90 km/t.
De fleste dødsulykker i trafikken sker på landeveje. 62 procent af dødsulykkerne på disse veje sker med en hastighedsoverskridelse på mindre end 20 km/t. 38 procent af dødsulykkerne sker med en overskridelse på mere end 20 km/t.