Politi afholder Speedmarathon

Syd- og Sønderjyllands Politi holder Speedmarathon på onsdag

Under en intensiveret indsats i en hel uge mod fartbøller gennemfører Syd- og Sønderjyllands Politi et såkaldt Speedmarathon hele onsdag 21. april.

Ekstra Bladet har talt med lederen for færdselsafdelingen, Knud Reinholdt, om, hvad begrebet egentlig dækker over.

- Hvad betyder Speedmarathon?

- Hvad øhh, er det ord slet ikke kommet ind på Ekstra Bladet endnu?

- Nej, åbenbart ikke. Hvad betyder det?

- Jamen, speed betyder jo fart. Og maraton betyder ...

- Ja, det er en lang distance, man løber.

- Ja, altså, det betyder, at vi er der i et helt døgn. Hastighedskontrol i et helt døgn, siger Knud Reinholdt.

Hastighedskontrol i en uge
Færdselspolitiet gennemfører kontroller på både byveje, motorveje og landeveje. Og som et led i indsatsen bliver der onsdag 21. april holdt et 24-timers arrangement, hvor politiet i alle timerne holder øje med folks hastighed.

- Normalt måler man to til seks timer. Men nu kører vi sgu i et helt døgn, fortæller Knud Reinholdt og fortsætter:

- Så skulle folk gerne lette foden fra speederen. Hellere det end at de satser hele butikken i stedet for at køre som død og helvede.

Hvorfor indsats mod hastighed?

I en pressemeddelelse skriver Syd og Sønderjyllands Politi om indsatsen:

  • Der er en klar sammenhæng mellem farten på vejene og antallet af dræbte og tilskadekomne.
  • For høj hastighed vurderes at være den hyppigste årsag til færdselsulykker med alvorlig tilskadekomst og dødsfald. 
  • I 2012 – 2018 omkom 403 personer på landsplan i en trafikulykke, hvor mindst en af de involverede parter kørte for stærkt i forhold til hastighedsgrænsen eller forholdene. I 72 procent af ulykkerne var farten en medvirkende årsag til, at ulykken opstod. I de sidste 28 procent var farten årsag til, at ulykken blev med dødelig udgang.
  • Ved 80 km/t. kører du cirka 33 meter mens du reagerer, og efter cirka 64 meter holder du stille. Kører du 95 km/t. bruger du yderligere 19 meter på at holde stille ved maksimal bremsning af køretøjet.
  • Hvis to bilister kolliderer med 80 km/t., vil ulykken i 30 procent af tilfældene have dødelig udgang. Risikoen fordobles til 60 procent ved en hastighed på 90 km/t.
  • Hvis en bilist rammer en fodgænger med 80 km/t. vil ulykken være fatal i 60 procent af tilfældene. Risikoen stiger til 80 procent ved 90 km/t.
  • De fleste dødsulykker i trafikken sker på landeveje. 62 procent af dødsulykkerne på disse veje sker med en hastighedsoverskridelse på mindre end 20 km/t. 38 procent af dødsulykkerne sker med en overskridelse på mere end 20 km/t.