Politiets spionfly jagter bil-afbrændere: Så vilde er de

De nye fly, som politiet blandt andet bruger i sagen om de mange bilafbrændinger, kan identificere folk på gaden, fortæller pilot

Sådan ser Britten-Normann Defender-flyet ud. Foto: Ole Friis
Sådan ser Britten-Normann Defender-flyet ud. Foto: Ole Friis
Følg Krimi

Hjemmeværnets to nye overvågningsfly, der er blevet sat ind i jagten på bil-afbrændere i København, kan filme mulige gerningsmænd fra flere kilometers afstand.

Flyene, der er af typen Britten-Normann Defender, er således udstyret med varmesøgende og stabiliserende dag/nat-kameraer, som kan sende live til forskellige enheder på jorden og på vandet. Alt sammen i høj kvalitet.

Ifølge Eskadrillechef hos Flyverhjemmeværnet Michael Nielsen, der er en af dem, som har fløjet flyet i forbindelse med bilafbrændingerne, er det muligt at identificere gerningsmænd fra luften.

- Potentielt set ville man godt kunne se det, men det afhænger af vejrforholdene. Det er dog også meget et samarbejde mellem flyene i luften, som så via radioen kan kommunikere med styrkerne på jorden og på den måde dirigere indsatsen den rigtige vej, siger han til Ekstra Bladet.

Fakta

​Vingespænd:                  16,15 m

Længde:                        10,9 m

Højde:                           4,18 m

Indvendig bredde:          1,09 m

Indvendig højde:            1,26 m

Vægt (med last):            2.994 kg (tom 1.961 kg)

Rækkevidde:                  1.400 km

Hastighed:                     122 kts eller 225 km/t (max 270 km/t)

 

Kilde: Hjemmeværnet

Artiklen fortsætter under billedet...

Foto: Ole Friis
Foto: Ole Friis

Flyene kan komme helt op i fem kilometers højde, hvis vejrforholdene tillader det, men under flyvningerne i København er det noget lavere.

- Da jeg selv var ude at flyve i nat over København var det mellem halvanden og to kilometers højde. Det er en afvejning af flere ting. Vi er jo ikke interesseret i genere københavnerne generelt, men det er jo svært ikke at høre flyet, når man ligger og cirkler rundt, og så er der også hensynet til afviklingen af flytrafik i Kastrup, siger han.

Som udgangspunkt kan flyet være i luften i en stor del af natten.

- Potentielt set kan den godt være i luften i seks timer, men det kommer selvfølgelig også an på, hvor tæt på lufthavnen er, siger han.

Artiklen fortsætter under billedet...

Foto: Ole Friis
Foto: Ole Friis

Flyene blev leaset i foråret af Hjemmeværnet og er siden blevet brugt flittigt.

De mulige opgaver er typisk rekognoscering over land og vand, havmiljøflyvninger, eftersøgninger over land og vand og observation fra luften i forbindelse med større ulykker.

Mere fra Ekstra Bladet+

Uduelighed er ingen hindring for millionløn

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Udforsk Ekstra Bladet+