Rapport: Metro-sprængning gik galt to gange

Arbejdstilsynsrapport viser, at metro-selskab havde store problemer med sprængninger

Adskillige cyklister var tæt på at blive ramt af et flyvende betonstykke, der blev sprængt væk fra metrobyggepladsen på Rådhuspladsen i København. (Screendump)
Adskillige cyklister var tæt på at blive ramt af et flyvende betonstykke, der blev sprængt væk fra metrobyggepladsen på Rådhuspladsen i København. (Screendump)

Da et løbsk betonstykke ramte en bil i forbindelse med metrobyggeriets sprængninger på Rådhuspladsen i København 8. maj, var der ikke tale om et enkeltstående tilfælde.

Forud for sprængningen, der sendte et betonstykke ud fra byggepladsen og gennem bagruden på en Peugeot 206, var det nemlig allerede gået galt én gang.

Det viser en besøgsrapport fra Arbejdstilsynet, der samme dag rykkede ud for at kontrollere sikkerheden på metro-byggepladsen.

Efter at have set videooptagelser af to sprængninger udstedte Arbejdstilsynet et såkaldt straks-påbud, som betød, at sprængningerne skulle indstilles, ind til de kunne foregå sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

I rapporten konkluderer inspektørerne:

TV: Betonstykke fløj 200 meter ned ad Vestergade

’Arbejdstilsynet fik forevist to sprængninger, der var blevet optaget af forskellige mennesker på stedet. Disse viste, at der ved begge sprængninger var sprængningsrester, der fløj rundt under sprængningen.’

Ifølge rapporten fandt de livsfarlige sprængninger sted, da betonstøbninger skulle fjernes med 1,5 kilo sprængstof af mærket eurodyn.

Der var anvendt fire lag beskyttende sprængningsmåtter, men det var tydeligvis ikke tilstrækkeligt.

Ekstra Bladet har tidligere offentliggjort billeder fra en overvågningsvideo, der viser, at flere cyklister var meget tæt på at blive ramt af betonstykket, der ramte den parkerede bil i Vestergade.

3F om metrobyggeriet: Heldigt ingen er slået ihjel endnu

Kommunikationschef Jens Munch fra Metroselskabets entreprenør, Copenhagen Metro Team, ønsker ikke at kommentere oplysningerne i Arbejdstilsynets besøgsrapport.

Han oplyser, at Copenhagen Metro Team efterfølgende har fulgt Arbejdstilsynets krav, herunder brug af en ekstra sprængningsdug.

- Vi har fulgt Arbejdstilsynets anvisninger om at øge sikkerheden. Der var tale om en højst, højst usandsynlig hændelse, siger kommunikationschef Jens Munch og tilføjer, at de sidste sprængninger på Rådhuspladsen blev gennemført i sidste uge.

Ekstra Bladet har kontaktet virksomheden Sprængningstjenesten, der stod for de to sprængninger på metrobyggepladsen 8. maj, men indehaver Kenneth Wegge henviser til Copenhagen Metro Team.