Ro-instruktør om vandscootere: - Jeg er mere tryg ved et containerskib

Det er utrygt og ubehageligt lige så snart, man kan høre en vandscooter er i nærheden, lyder det fra erfaren ro-instruktør

Lisbeth Lassen (tv.) på en rotur på vej til Hvidovre lidt uden for København.
Lisbeth Lassen (tv.) på en rotur på vej til Hvidovre lidt uden for København.

Selvom Lisbeth Lassen er en erfaren roer, der er vant til at gebærde sig mellem havnebusser og containerskibe, så kan hun ikke skjule sin frygt for at blive torpederet af en vandscooter, når hun er på vandet.

Heller ikke når hun som instruktør har folk med i en robåd for første gang, kan hun slappe af, fortæller hun.

- Nerverne sidder ude på tøjet, lige så snart, jeg hører en. Og det kan de nye roere jo desværre mærke. Jeg vil naturligvis gerne signalere, at jeg har styr på det, så de bare kan slappe af og få en god oplevelse, men jeg føler simpelthen ikke, at de (personer på vandscooter, red.) har styr på, hvad de laver. Det er utrygt og ubehageligt, siger Lisbeth Lassen fra Danske Studenters Roklub.

24-årig dræbte to unge kvinder: Det var hans første tur på vandscooter

Overholder ikke regler
Selvom vandscootere og jetski ifølge lovgivningen skal holde sig 300 meter fra kysten, så er der næsten ingen, der retter sig efter det, mener Lisbeth Lassen, der selv har roet siden 2008 og i gennemsnit ror 300-500 kilometer om året i farvandene omkring København og Nordsjælland.

- De (vandscooterne, red.) overholder aldrig reglerne om at holde sig 300 meter fra kysten. De ræser ud fra havneanlæg uden at kunne se, om der kommer nogen lige ud for indsejlingen, og jeg har set dem sejle ind mellem de badende i Amager Strandpark. Dog i lav fart, men de har alligevel ikke noget at gøre helt inde ved stranden, siger hun.

Artiklen fortsætter under billedet...

I 2014 var nogle af Lisbeth Lassens veninder ude for en påsejling af en vandscooter ud for Hellerup nord for København. Ingen kom til skade ved sammenstødet. Foto: Privatfoto
I 2014 var nogle af Lisbeth Lassens veninder ude for en påsejling af en vandscooter ud for Hellerup nord for København. Ingen kom til skade ved sammenstødet. Foto: Privatfoto

Ikke bange for bølger
Og der er kommet markant flere vandscootere de seneste år, mener roinstruktøren, der afviser, at hun blot er ømskindet og vil have vandet for sig selv.

Ulrik og vennerne gav førstehjælp efter vandscooter-tragedie: Politiet vasker hænder

- Jeg ved, hvordan man håndterer en båd i kølvandet fra et containerskib, så jeg er ikke bange for bølger, og jeg er heller ikke bange for at blive våd, så det har intet at gøre med, at jeg er fintfølende over for, at der kommer bølger fra vandscootere, eller at det kan sprøjte med vand. Så havde jeg valgt en anden sport.

- Jeg er mere tryg ved et containerskib. Dem kan man se i god tid, og de bliver liggende i deres sejlrende, så de er forudsigelige, selvom de faktisk sejler stærkt i forhold til en robåd. Langt de fleste på de her vandscootere drøner jo rundt og pjatter med dem. Det virker ikke til, at de er bekendt med reglerne på havet, hvor man for eksempel har vigepligt over for langsommere både og i øvrigt skal tage hensyn, siger hun.

GRAFIK: Sådan skete vandscooter-ulykken i København

Bør have nummerplader
Der er ifølge ro-instruktøren ikke meget godt at sige om vandscootere i de danske farvande, og derfor bør myndighederne skride ind, mener hun.

- Jeg synes, det skal være lovpligtigt med nummerplader, og så ville det jo være fedt, hvis politiet fik nogle ressourcer til at være mere til stede på havet og holde øje med, at reglerne bliver overholdt, siger hun og understreger, at hun også oplever, at der er folk på vandscootere, der tager hensyn og overholder reglerne, selvom det er et fåtal.

Den 24-årige mand, der førte vandscooteren impliceret i weekendens ulykke, der kostede to kvinder livet, er foreløbigt varetægtsfængslet frem til 1. juni. Han er sigtet for uagtsomt manddrab samt at flygte fra ulykken.


Se hvordan ulykken skete her. Foto: Kenneth Meyer, Mathias Øgendal, Læservideo. Grafik: Frans Wej Petersen, Mikkel Lund. Redigering: Kristian Hansen.