Terrorvåben på hjul: Sådan sikrer danske firmaer deres lastbiler

Efter det seneste års terrorangreb med biler, har flere transportfirmaer, der kører i det indre København, valgt at tage deres forholdsregler

På Strøget har man sat betonklodser op, for at mindske risikoen for terror. Efter angrebet i Stockholm tidligere i år gik Ekstra Bladet på gaden, for at se hvordan folk havde det med sikringen - og om den virkede (Video: Stine Tidsvilde)

Fire gange i løbet af det seneste år har terrorister brugt biler i forbindelse med deres angreb.

Først i Nice hvor 85 personer blev dræbt, så i Berlin hvor 12 personer mistede livet, dernæst i London hvor fem personer døde, og for mindre end en måned siden i Stockholm hvor fem personer døde under det voldsomme angreb.

Efter angrebene har flere transportfirmaer valgt at tage deres forholdsregler i forbindelse med deres kørsel i det indre København.

Hos Dansk Transport og Logistik, der er en brancheorganisation for danske vognmænd, har man senest i sidste uge haft møde med Københavns Politi og PET, for at tale om hvordan man undgår et lignende angreb i København.

- Der er kommet en ny trussel mod lastbiler. Allerede efter angrebet i Berlin i december sendte vi en vejledning ud, som var målrettet eksportchauffører, der kører rundt i Europa og sover i deres biler. Der har nemlig tidligere været eksempler på, at chauffører har været overfaldet. I den vejledning er der en række forholdsregler, som vores chauffører også kan bruge i forbindelse med sådan nogle anslag, som vi så i Berlin, siger Adm. direktør i foreningen, Erik Østergaard, til Ekstra Bladet og forsætter:

- Vi er nu i gang med justere den vejledning sammen med politiet og PET, så den fokuserer mere på denne type angreb, som vi har set. Men det er også vigtigt, at man bruger den indvendige side af hovedet. Man skal selvfølgelig låse sin bil, når man går fra den, så vi ikke ser et angreb som i Stockholm, siger han.

Ulåste skraldebiler udgør terrorrisiko

Dødens køretøjer: Så ofte bliver biler brugt i angreb

Fem personer døde, da en lastbil blev stjålet og brugt som terrorvåben i starten af april. Foto: AP
Fem personer døde, da en lastbil blev stjålet og brugt som terrorvåben i starten af april. Foto: AP
 

Skraldebiler udgør fare
I går kunne Danmarks Radio fortælle, at skraldebiler, der kørte rundt i København, stod ulåste, imens de går ind i baggårde for at hente affaldscontainere.

- Det er farligt, hvis nogen tager dem og bruger dem til noget kriminelt. Efter det, der er sket rundt om i Europa, har vi rettet henvendelse til renovationsselskaberne og opfordret dem til at sikre, at bilerne ikke kan stjæles, sagde Henrik Møller Jakobsen, vicepolitiinspektør hos Københavns Politi i går til DR.

Og det har renovationsfirmaet HC Container fundet en løsning på, så deres 35 biler, som henter industriaffald i indre København, ikke længere står ulåst i forbindelse med afhentningen.

- Alle vores skraldebiler har to fjernbetjeninger, en som chaufføren har i nøglebundtet og en i lommen. Bilerne skal være tændte ellers virker liften i vores biler ikke, og derfor har de en ekstra fjernbetjening, som kan låse bilen. Derudover har vi også en hemmelig knap monteret, som gør at bilen kan låses uden fjernbetjeningerne, siger direktøren Kim König til Ekstra Bladet.

Ekspert: Ensomme ulve har sjældent direkte kontakt til IS

Han forstår ikke, at alle lastbiler ikke får monteret dette, så man kan forhindre, at bilen bliver stjålet.

- Det koster jo ikke mere end et par tusinde kroner. Vi har derudover gps-overvåget alle vores biler, og hvis de ikke holder ruten, så går der en række alarmer inde hos os. Hvis vi så finder ud af, at det ikke er en af vores chauffører, der kører bilen, så kan vi afbryde alt strømmen til den fra vores kontor, så den ikke kan køre længere, fortæller Kim König.

Busser er også opmærksomme
I bybilledet kører der også en række turistbusser, og de er opmærksomme på den alvorlige terrortrussel, der er mod Danmark.

- Vi er også i dialog med politiet og PET, men vi har ikke sikret os på samme måde, som en række andre transportmidler. Vi har selvfølgelig talt med vores chauffører om, at de ligesom alle andre skal holde øje med mistænkelig adfærd i bybilledet, siger direktør i Copenhagen City Sightseeing, Mads Olesen, til Ekstra Bladet.

Også hos busselskabet Movia er man optaget af sikkerheden, men her ønsker man ikke at fortælle hvilke tiltag, man har taget.

- Vi udtaler os principielt ikke af hensyn til vores egen sikkerhed, siger Camilla Struckmann, stabschef hos Movia, til Ekstra Bladet.

Efter terror-angrebet: Nu går Londons hårde hunde på jagt