Chevrolet solgte oversvømmede biler som nye

87 tidligere oversvømmede Chevrolet-biler blev solgt som nye til intetanende kunder. Selv ser Chevrolet Danmark intet problem i, at de ikke har informeret kunderne

Der havde dannet sig rust i bunden af flere af de druknede biler. (Foto: Privatfoto)
Der havde dannet sig rust i bunden af flere af de druknede biler. (Foto: Privatfoto)

'Spark - Danmarks mest solgte bil', bryster Chevrolet Danmark sig af i reklamerne for den populære bil på deres hjemmeside.

Men ud af de i alt 5.720 Chevrolet Spark-modeller, som bilfabrikanten sidste år solgte danskerne, kører 87 af dem rundt med en våd og fugtig fortid i bagagen.

En fortid som bilernes ejere er lykkeligt uvidende om.

For i sommer, da landet blev ramt af et voldsomt skybrud, og flere større danske byer døjede med knæhøjt kloakvand i gader og stræder, stod 87 nyimporterede Chevrolet Spark-biler på Frihavnen ved København tilbage med 30 cm vand i bunden af bilerne.

Bilerne befandt sig på daværende tidspunkt hos bilimportøren Skandia Transport, hvorfra de skulle transporteres videre ud til Chevrolet-forhandlere landet over. Men på grund af vandskaderne blev de 87 Spark-bilers vej til forhandlerne forsinket i flere måneder, da Chevrolet besluttede sig for ikke at skrotte bilerne, men i stedet udbedre skaderne.

Skader som køberne aldrig er blevet informeret om.

Fik kun skiftet måtter
ekstrabladet.dk er kommet i besiddelse af en række fotos, der dokumenterer, hvordan bilerne så ud, efter de blev tømt for vand. Desuden har vi talt med to tidligere medarbejdere hos bilimportøren Skandia Transport, som kan berette, hvordan man udbedrede vandskaderne på bilerne.

Som det fremgår af billederne, blev bundmåtterne i de våde køretøjer skiftet ud med nye. Man desinficerede også bilerne, men bilsæderne blev ikke erstattet med nye, forklarer de to tidligere medarbejdere, der ønsker at være anonyme.

Se stelnumrene på de oversvømmede biler i faktaboksen til højre

Har du købt en bil, der kan have været fuld af vand, før du fik den? Så send en mail til kup@eb.dk.

Ifølge deres forklaring varede det flere uger, før samtlige 87 biler var tømt for vand, og derfor lugtede flere af bilerne også. Selve arbejdet med at tømme og tørre de plaskvåde køretøjer foregik med klud og køkkenrulle, lyder forklaringen fra de to tidligere ansatte.

Som det desuden fremgår af billederne, var der rust omkring både håndbremsen og sædebeslagene i flere af bilerne.

Se også: FDM: Det er ikke i orden

Chevrolet: Bilerne er så gode som nye
Administrerende direktør hos Chevrolet Danmark, Kenneth Hansen, mener, at der ikke er noget som helst galt i at sælge oversvømmede biler som fabriksnye, så længe skaderne er blevet udbedret.

- Der er tale om helt normal procedure. Når der bliver transporteret biler, er det normalt, at der forekommer transportskader af forskellig karakter, der så bliver udbedret, siger direktøren.

Kenneth Hansen lægger samtidig vægt på, at Chevrolet Danmarks forsikringsselskab, Topdanmark, har gennemgået bilerne og vurderet, at vandskaderne sagtens kunne udbedres, og det ikke var nødvendigt at skrotte dem.

- Men har I så informeret kunderne om, at bilerne har stået i vand?

- Nej, det har vi ikke. Det er ligesom, når der har været en eller anden transportskade undervejs - det informerer vi heller ikke om. Og jeg vil tro, at i hvert fald fem procent af alle biler, der kommer til Danmark undervejs i forløbet har haft en eller anden skade.

- Hvorfor har I ikke informeret de nye ejere?

- Det er jo ganske normal kutyme, at de skader udbedres. Om det er flyverust fra en eller anden togvogn, der rammer lakken på bilerne, og de dermed skal udbedres, eller en bil, der har fået en eller anden skade, da den blev kørt af færgen, eller kørt på lastbilen, eller bliver kørt af ude hos forhandleren. Så er der en klar procedure om, at skaderne skal udbedres under forudsætning af, at bilen kommer til at stå i en stand, som er svarende til den oprindelige.

- Hvad tror du jeres kunder siger til, at I ikke har informeret dem?

- Det afgørende er: Har kunden har fået en bil, som er af den kvalitet og af den funktion, som er beskrevet? - Ja, så tror jeg ikke, der er noget problem i det for kunden. Det kan jeg ikke forestille mig, siger Chevrolet-direktøren.

- Men kunne du selv finde på, at købe en bil, der har været oversvømmet?

- Altså, ja, jeg tror da sikkert, at jeg selv har købt nogle varer, hvor der er sket en eller anden skade undervejs, eller hvor du har fået den hjem med en bulet front, eller fronten er blevet skiftet ud. Det, der er afgørende, er, at bilen ikke har lidt skade funktionsmæssigt eller levetidsmæssigt, og at den er i den oprindelige stand, som bilen skal være i. Og det er vurderingen, at det er den.

Kunder kan ikke vide sig sikre
Så kunder kan faktisk ikke vide sig sikre på, at når de køber en Chevrolet, så er har den ikke været udsat for nogen skade inden?

- Det er ikke kun Chevrolet. Det er biler generelt. Hvis man køber en bil her i Danmark, så kan man ikke være sikker på, at der ikke har været en eller anden transportskade undervejs, der er blevet udbedret. Der kan jo ske menneskelige fejl.

- Så hvis folk køber en Chevrolet, så kan du ikke garantere, at bilen har været udsat for en eller anden form for skade?

- Det kan jeg ikke. Men jeg synes, det ville være meget ensidigt, hvis det kommer til at stå alene. Jeg synes, du skal prøve at tjekke branchen generelt.

- Kan du garantere, at det ikke er kloakvand, som bilerne har været oversvømmet med?

- Jeg kan bare henholde mig til, at vi har haft to medarbejdere til at gå det igennem med forsikringsselskabet, og de har klart tilkendegivet, at der ikke var tale om kloakvand, slutter Kenneth Hansen.

Se også: FDM: Det er ikke i orden

Har du købt en bil, der kan have været fuld af vand, før du fik den? Så send en mail til kup@eb.dk.

1 af 2 Sådan ser en spritny Chevrolet Spark ud. (Foto: pressefoto)
2 af 2 Der havde dannet sig rust i bunden af flere af de druknede biler. (Foto: Privatfoto)
0 kommentarer
Vis kommentarer