Kommuner tjener på elendig sagsbehandling

Kommunerne laver hobevis af fejl i sagsbehandlingen, og når syge handicappede får medhold i årelange klagesager, får de ikke erstatning

Handicappede Lykke Faye mistede sit ben ved en lægefejl. I næsten et halvt år nægtede hendes kommune at give hende de hjælpemidler som kørestolsramper og støttehåndtag, hun havde brug for (Foto: Jakob Jørgensen).
Handicappede Lykke Faye mistede sit ben ved en lægefejl. I næsten et halvt år nægtede hendes kommune at give hende de hjælpemidler som kørestolsramper og støttehåndtag, hun havde brug for (Foto: Jakob Jørgensen).

I gennemsnit ender hver fjerde klage i sociale sager i dag med, at sagen sendes tilbage i nakken på en kommune.

Værst ser det ud på Samsø og i Glostrup Kommune, hvor henholdsvis 57 og 54 procent af sagerne skal behandles igen, efter borgerne har ventet i månedsvis på at få et svar på deres klage.

- En rimelig omgørelsesprocent ville ligge mellem tre til fem, og fristen på behandling af klager burde være maksimalt fire uger, siger Laila Walther, der er afdelingschef for patientstøtte hos Kræftens Bekæmpelse.



– Jeg er en ressourcestærk person, men jeg kan ikke lade være med at tænke på alle de mennesker, der ikke har kræfter til at råbe op, siger Astrid Lequime (t.h.). (Foto: Jan Unger) Vagthund Astrid ventede et år: Tvunget til at flytte med to syge børn Astrid ventede et år: Tvunget til at flytte med to syge børn



- Når man kan have en omgørelsesprocent på over 50, tyder det på, at nogle kommuner laver alt for mange fejlafgørelser, siger Laila Walther.

Gælder ikke den anden vej
Men indtil nu har den lange ventetid ikke haft økonomiske konsekvenser for kommunerne. For mens borgerne altid skal betale økonomiske ydelser tilbage, hvis de får for meget, så er situationen helt omvendt, når kommunerne tager fejl.

Selv hvis borgeren får ret, er praksis nemlig, at eventuelle erstatninger modregnes i den socialhjælp, borgeren skal have de efterfølgende måneder.





Omgørelsesprocenten er et udtryk for andelen af klagesager, hvor kommunerne har lavet fejl. Sagsbehandlingstiden er et udtryk for, hvor lang tid anke-myndighederne i gennemsnit er om at behandle klager fra hver kommune.

Det betyder i praksis, at kommunerne kan score kassen på at lave fejl i sagsbehandlingen og sylte sagen i Ankestyrelsen. Og den praksis er dybt kritisabelt og meget arrogant af kommunerne, mener Dansk Blindesamfund:

- Det er i forvejen meget svært for blinde at klage. De kan ikke bare navigere rundt på hjemmesider og udfylde klageformularer.

Se også: Sylter sociale sager: Vent 216 dage på at få ret

- Den lange ventetid er med til at tage modet fra nogle mennesker, der i forvejen ikke har meget tilbage, siger John Heilbrunn fra Dansk Blindesamfund.

Hos Kommunernes Landsforening (KL) ser man ikke dog noget problem i, at sagsbehandlingen kan være mangelfuld eller direkte ulovlig i op til 50 procent af de sociale klagesager i en kommune:

- Hvis jeg sad i en kommune med en omgørelsesprocent på over 50 procent, så ville jeg have et ledelsesmæssigt fokus på, hvad der var årsagen til det.

- Men jeg vil ikke gå ud og sige, at en omgørelsesprocent på over 50 i sig selv er et stort problem, siger Tina Vahl, der er kontorchef i center for social og sundhed hos KL.



nada

0 kommentarer
Vis kommentarer