Berygtet forsikringsselskab snød mor i smerte-helvede

Selskabet stolede ikke på, at en mor var uarbejdsdygtig efter bækkenløsning

Trods en ret uanseelig størrelse når det kommer til markedsandele, har Skandia alene i 2017 og året før gjort sig negativt bemærket ved at tabe ti sager i Ankenævnet for forsikring. Det er langt, langt mere, end selskabets størrelse kan retfærdiggøre: Ingen gør det ringere end Skandia. Foto: Polfoto
Trods en ret uanseelig størrelse når det kommer til markedsandele, har Skandia alene i 2017 og året før gjort sig negativt bemærket ved at tabe ti sager i Ankenævnet for forsikring. Det er langt, langt mere, end selskabets størrelse kan retfærdiggøre: Ingen gør det ringere end Skandia. Foto: Polfoto

Når man i Sverige taler om forsikringsselskabet Skandia, forbindes det med moderne tids største erhvervs-skandale. Nemlig de såkaldte 'Skandia-affärerna’, hvor der blev rejst sager mod topledelsen for at tilrane sig penthouse-lejligheder og over to milliarder kroner.

I Danmark har mange også oplevet selskabet som en stor skandale, for som tidligere beskrevet i Ekstra Bladet, taber ingen selskaber så mange sager i Ankenævnet for forsikringer som Skandia, der nægter at udbetale erstatninger, når kunderne taber den erhvervsevne, der er deres levebrød.

Det på trods af, at kunderne har ret til erstatning.

Nu har ankenævnet offentliggjort endnu en sag, hvor Skandia grundigt forsøgte at undgå at erstatte erhvervsevne-tabet til en mor, som utvivlsomt blev kronisk og invaliderende smerteramt efter bækkenløsning under en graviditet i 2010.

Kvinden har siden søgt hjælp hos et utal af lægelige eksperter og ihærdigt forsøgt at bestride et højt antal skånejobs. Hun har forsøgt sig med med arbejdsprøvninger, mens hendes arbejdsevne er minimal. Hun kan kun tjene 7.875 kr. mod før 37.805.

- Jeg elskede mit arbejde og har kæmpet en lang kamp med forskellige behandlere og fulgt adskillige genoptræningsplaner, i håb om at kunne vende til arbejdsmarkedet, skrev kvinden til Skandia, som afviste at erstatte erhvervsevnetabet. For selskabet mente ikke, det kunne være så slemt.

- Jeg er på grund af bækken- og lændesmerter ikke i stand til at foretage almindelige daglige gøremål såsom indkøb, rengøring og pasning af børnene. Jeg er afhængig af ægtefælle, forældre og bekendte til praktiske gøremål i dagligdagen. Behandlingsmæssigt ved jeg ikke, hvad jeg kunne have gjort anderledes, fastholdt hun.

Men så gik hun til Ankenævnet, der på baggrund af udtalelser fra lægelige eksperter og arbejdsgivere atter satte Skandia på plads og tvang selskabet til lommerne.

Skandias pressechef Nicolai Nielsen skriver til Ekstra Bladet, at Skandia ikke har mulighed for at kommentere på konkrete sager. Men Skandia skriver, at man hoster op:

'Skandia følger Ankenævnets afgørelse i sagen og kunden vil derfor modtage de udbetalinger, vedkommende er berettiget til.'

PR-foto
PR-foto

Der er stadig tusindvis af netbutikker og hjemmesider, som fupper forbrugerne, siger Anja Philip, formand for forbrugerorganisationen Forbrugerrådet Tænk. Foto: Shutterstock Vagthund Her er årets værste virksomheder

59 kommentarer
Vis kommentarer