Bøde for fup: Påstod at Becel er hjertemedicin

Unilever gav indtryk af, at Becel-margarine kan helbrede hjertesyge

Becel er bestemt ikke hjertemedicin og derfor må producenten ikke antyd, at det har helbredende virkning på hjerte-kar-sygdomme. Foto: PR.
Becel er bestemt ikke hjertemedicin og derfor må producenten ikke antyd, at det har helbredende virkning på hjerte-kar-sygdomme. Foto: PR.

Så er den gal igen med fødevaregiganten Unilever, som i årevis i årevis har haft forbrugerorganisationer og myndigheder på nakken.

Også denne gang, fordi Unilever i bestræbelserne på at sælge sit Becel-plantemargarine, er gået langt over stregen ved at påstå, at margarinen har helbredende mirakel-effekter.

Unilever har netop fået en bøde på 20.000 kroner af Fødevarekontrollen for på Becel.dk at give hjertepatienter og andre indtryk af, at plantemargarinen har en gavnlig virkning på hjerte-kar-sygdomme.

’Hjerte-kar-sygdom en af de hyppigste dødsårsager hos kvinder i Danmark, og desværre dør 18 kvinder og 18 mænd hver eneste dag af netop en hjerte-kar-sygdom. Det svarer til, at hver fjerde dansker dør af en hjerte-kar-sygdom, hvilket svarer til 13.000 dødsfald om året’, stod der i sammenhæng med reklame for Becel.

Markedsføringen forarger Forbrugerrådet Tænk.

- Det er kritisabelt, at Unilever med Becel i en årrække bevæget sig på kanten af lovgivningen – og nu igen - med risiko for, at forbrugerne bliver vildledt til at tro på, at produktet kan helbrede eller forebygge sygdomme - hvilket produktet ikke kan, siger rådets fødevarepolitiske seniorrådgiver, Camilla Udsen.

Det grove brud på fødevareloven involverer også Hjerteforeningen, der ellers har som erklæret formål at hjælpe hjertepatienter.

Denne patientorganisation modtager hvert år en halv mio. kr. fra Unilever, som til gengæld bl.a. har fået frit lejde til at bruge Hjerteforeningens tekster på Becel.dk.

Faktisk stammer den tekst, som Unilever har fået en bøde for at bruge på Becel.dk, fra netop Hjerteforeningens website. Det er altså Hjerteforeningens tekst, som bliver ulovlig, når den indgår i Becel-reklame.

Ekstra Bladet har spurgt Hjerteforeningen, hvad foreningen synes om at lægge navn til vildledning af en patientgruppe, hvis sag Hjerteforeningen varetager.

Men Hjerteforeningen afviser køligt, at Fødevarestyrelsen skulle have vurderet, at markedsføringen kan have vildledt forbrugerne til at tro, at Becel har en medicinsk virkning.

Det påstår foreningen på trods af, at Fødevarestyrelsen i en kontrolrapport skriver:

’Det er Fødevarestyrelsens vurdering, at ovenstående tekst sammenholdt med Becel-logoet på hjemmesiden indikerer en gavnlig virkning på hjerte-karssygdomme når man indtager Becel-produkter. Jævnfør reglerne må fødevareinformation ikke tillægge en fødevare egenskaber vedrørende forebyggelse, behandling og helbredelse af en menneskelig sygdom eller give indtryk af sådanne egenskaber.’

Hjerteforeningen understreger, at samarbejdspartnere er pålagt kun at bruge Hjerteforeningens tekster i lovlige sammenhænge.

Konfrontation: Unilever: Vi fremmer folkesundheden

Ekstra Bladet har spurgt Unilever, hvorfor virksomheden har brudt loven ved at forsøge at snyde hjertesyge og andre til at tro, at margarine kan have gavnlig virkning på hjerte-kar-sygdomme.

Men i stedet for at svare, sender Unilever, som også står bag Hellmann's mayonnaise, Knorr og Ben & Jerry's-is, en lang reklametekst, der skal oplyse om, hvordan Unilever hjælper til at fremme folkesundheden.

Unilever skriver dog også:

’Det var ikke vores hensigt at anprise Becel i modstrid med lovgivningen. Og vi stoler i denne sammenhæng på forbrugernes sunde dømmekraft. Men vi respekterer, at Fødevarestyrelsen mener, at det kan tolkes sådan (som vildledende, red.), og vi har derfor naturligvis slettet den konkrete kommunikation på hjemmesiden.’

Dokumentation:

 

74 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere