Chaufføren fejlede - så fik mor og søn busbøder

Busselskabet nægtede af frafalde bøder på 1.500 kroner, selv om chaufføren havde skylden

Mor og søn fik uretfærdige bøder. Efterfølgende nægtede Movia at frafalde dem, men så... Arkivfoto: Ritzau/Jens Dresling
Mor og søn fik uretfærdige bøder. Efterfølgende nægtede Movia at frafalde dem, men så... Arkivfoto: Ritzau/Jens Dresling

Har du kørt med bus i Storkøbenhavn, har du nok oplevet, hvordan chauffører og kontrollører kan have en af de dage, hvor de ikke lige har overskud til at udvise almindelig konduite og venlighed.

Det gjorde i hvert fald en mor med sin søn, fremgår det af en sag fra Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, som gang på gang irettesætter trafikselskabet Movia og selskabet bag Københavns metro - for først at uddele uretfærdige bøder - for dernæst at afvise kundernes klager over de åbenlyst uretfærdige kontrolafgifter.

I den aktuelle sag steg mor og søn på Movia-bus 150S på Hans Knudsens Plads, hvor en chauffør, som lige var mødt, skulle sætte sig til rette.

- Sagde noget surt
I busser skal man bede chaufføren indstille rejsekort-terminalen til at tjekke flere ind.

’Så jeg fortalte, at vi begge to skulle tjekkes ind på mit rejsekort. Hun sagde noget og pegede på maskinen. Jeg holdt kortet hen (til terminalen, red.), den tjekkede kun én person ind, og så sagde hun noget surt, jeg ikke forstod, og at vi nu skulle tjekke ud igen nede bag i bussen,’ skrev moren i sagen.

Den kvindelige chauffør havde altså ikke magtet at indstillet terminalen til at tjekke flere ind. Hun vidste heller ikke, hvordan hun indstillede den til at tjekke rejsekortet ud for at billetteringen kunne starte forfra.

I stedet sendte hun mor og søn ned i bussen for at tjekke ud i en ’check ud-terminal’.

Billetkontrol
Men nu kørte bussen. Præcis 30 sekunder senere var den fremme ved næste stoppested, Ryparken, hvor det myldrede ind med kunder.

Mylderet forhindrede dem i at nå frem til chaufføren, som straks kørte videre til stoppestedet Tuborgvej.

Chauffører må ikke forstyrres under kørslen, så mor og søn placerede sig lige bag chaufføren, så hun kunne hidkalde dem, når det var belejligt.

’Jeg ved, at det er farligt for sikkerheden, og at det yderligere kunne gøre hende irriteret og uvildig til at hjælpe mig, hvis jeg forstyrrede hendes kørsel, forklarer moren til ankenævnet.

’Jeg forventede, at hun ville kalde mig hen, når der var plads og tid til os, men det gjorde hun ikke og ved næste stop (Tuborgvej, red.) kom der kontrollører. Vi fik dernæst begge to en bøde for ikke at være tjekket ind.’

Se også: Stædige Frederikke vinder over tog-kontrollør

Hun fortsætter:

’Jeg må sige, at det har været en meget negativ og stærkt kritisabel situation, som vi oplevede. Det kan på ingen måde være en situation, der skal udløse to bøder til kunden. Derimod burde det blive en klage og varsel til chaufføren.’

Afvist af Movia
Men nej. Movia afviste moderens klage over de to bøder på 750 kroner med den begrundelse, at kunderne ’selv skal sikre sig, at ens kort/billet er gyldig og gælder hele rejsen. Selskabet påstod, at mor og søn havde haft rig mulighed for at tjekke ind.

Men ankenævnet satte atter Movia noget så eftertrykkeligt på plads.

Nævnet pointerer, at det er chaufførens fejl, at de i første omgang ikke blev tjekket korrekt ind.

’Sammenholdt med klagerens forklaring, om at der steg mange mennesker på ved Ryparken station, og at det var forståeligt, at klageren, som var synlig og tilgængelig oppe ved chaufføren, ved stationen og under kørslen til næste stoppested ventede på tegn fra chaufføren, der skulle indstille sit rejsekortudstyr for at gennemføre korrekt check ind, finder vi, at ansvaret for manglende check ind af rejsekortet inden kontrollen, i den konkrete sag ikke skal påhvile klageren og sønnen,' skriver nævnet.

Movia blev tvunget til at frafalde kontrolafgifterne samt betale en bøde på 10.000 kroner til ankenævnet.

Læs sagen hos Ankenævnet for Bus, Tog og Metro.

Movia: Chaufførerne har travlt nok i forvejen

Movia nægter at stille op til et interview, men kommunikationsdirektør Camilla Struckmann skriver i en mail:

'Vi er ærgerlige over sagen i forhold til kunden, og overraskede over Ankenævnets afgørelse. Det er passagerens ansvar at have billet, og sådan må det også være. I den konkrete afgørelse, er det desværre blevet chaufførens ansvar, og den udvikling er vi i Movia meget kede af, for vi oplever egentlig, at chaufførerne har travlt nok i forvejen med at køre bussen og passe trafikken.'

'Vi har noteret, at Ankenævnet har været splittet i sagen, idet to af nævnets fem medlemmer har givet Movia medhold. Så det har også været en svær sag for Ankenævnet. Det ændrer ikke ved, at 3 af nævnets medlemmer ikke har givet Movia medhold, og det tager vi selvfølgelig til efterretning.'

Læs her om lignende sager:

Se også: Stædige Frederikke vinder over tog-kontrollør

Se også: Igen-igen: Iskold buskontrollør var lidt for kold

Se også: Invalid pensionist vinder over iskold buskontrollør

Se også: Uheldig kvinde fik tog-bøde - nu bliver kontrollen banket på plads

Se også: Stædigt ældre par vinder over tog-kontrollør, som ikke kunne regne

Se også: Har udskrevet bøder for halv milliard: Turister vinder over dansk trafikselskab

 

156 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere