Danmark ramt af kød-skandale – flere politianmeldt

Kødfusk: Tonsvis af såkaldt velfærdsgris var i virkeligheden fra konventionelle svin

Genz Kød, som tidligere har fuppet Claus Meyer, har i årevis solgt svinekød som 'velfærds-gris', men i virkeligheden har det ikke været velfærdsgris. Både Genz og slagteriet Hvidebæk Slagteri er blevet politianmeldt for fusk. De konventionelle svineavlere, som leverede det såkaldte velfærdsgris, anede ikke, at det var velfærdsgris. Dyrene havde det slet ikke godt som lovet. Hør eksperter og myndigheder i tv-klippet.

For to måneder siden kunne Ekstra Bladet beskrive, hvordan tusindvis af danskere blev fuppet, da de købte Claus Meyers nytårsmenuer med oksemørbrad fra Himmerland.

For i virkeligheden var kødet tvivlsomt og importeret fra Sydamerika. Det blev afsløret under en razzia foretaget af Fødevarestyrelsens Rejsehold.

Nu kan Ekstra Bladet løfte sløret for en langt grovere og langt mere omfattende sag om kødfusk, som igen involverer den store københavnske grossist Genz Kød, som i februar indrømmede at have leveret fup-mørbraderne til Meyer.

Genz Kød har siden årsskiftet '15-'16 forsynet hovedstadens kantiner, restauranter og cateringvirksomheder med tonsvis af svinekød fra det, der hævdes at være velfærdsgrise - såkaldte 'Genz-Grise'. De markedsføres med at have haft det godt - blandt andet fordi, de har haft adgang til at ligge i halm og fordi, de først sent er blevet fjernet fra moderen.

Artiklen fortsætter under billedet

Grisene blev markedsført med, at de eksempelvis kunne ligge i halm og at de blev længere hos moderen end almindelige konventionelle svin.
Grisene blev markedsført med, at de eksempelvis kunne ligge i halm og at de blev længere hos moderen end almindelige konventionelle svin.

Men folk er i stor stil blevet snydt.

Fødevarestyrelsens Rejsehold gennemførte i begyndelsen af denne måned endnu en razzia på Genz' adresse i Kødbyen, Vesterbro.

Det skete, efter man havde fået et tip om, at der fortsat fandt fusk sted.

Nu dokumenterede fødevaremyndighederne, at Genz alene på 13 dage i februar i år solgte seks tons svinekød som 'velfærdsgris'. Men kun 350 kg var faktisk velfærdsgris.

Fik påbud
’Der er således i denne periode solgt ca. 5700 kg gris i perioden som 'Genz gris' uden at det kan dokumenteres, at det var 'Genz gris,’ skriver Fødevarekontrollen, som politianmeldte Genz.

'Hvis vi får påbud eller bøde, så lukker vi', udtalte Genz-ledelsen, hvorefter Fødevarekontrollen udstedte et påbud, som formelt pålagde Genz at indrømme over for sine kunder, at de er blevet snydt.

Genz har oplyst til Fødevarestyrelsen

- Vi føler os ramt.

- Vi har ikke haft et formål til at skulle snyde.

- Vi ved godt at det ikke kan dokumenteres, men der har været ca 400 grise pr. uge til afsætning fra vores leverandør.

- Vi har måske været naive ved ikke at have kontrolleret vores leverandør, men vi har jo handlet med dem i mange år.

- Hvis vi får påbud eller bøde så lukker vi.

Læs kontrolrapporten her.

Over for Ekstra Bladet antyder Genz-ejer, Claus Telling Nielsen, at problemet blot består i, at leverandøren, det vestsjællandske Hvidebæk Slagteri, ikke har skrevet 'Genz-Grisen' på de følgesedler, som Fødevarestyrelsen har tjekket.

Men det kan være, at Claus Telling Nielsen ikke er vidende om en razzia, som fandt sted på Hvidebæk Slagteri og hos to konventionelle svinebønder i tirsdags.

Fødevarestyrelsens Rejsehold afslørede, at de to svinebønder, som leverede de påståede Genz-velfærdsgrise til Hvidebæk Slagteri, slet ikke anede, at de leverede Genz-Grise.

Har vildledt kunder
Derfor levede svinebønderne heller op til de fine velfærds-løfter, som Genz-Grisen blev markedsført med.

Ekstra Bladet har fået aktindsigt i Fødevarerejseholdets noter fra razziaen:

'Begge de navngivne leverandører (svinebønder, red) oplyser, at de ikke kender til konceptet 'Genz-Grisen' og det oplyses endvidere, at grisene tages fra allerede ved 4 uger og ikke ved 5 uger, som det fremgår af markedsføringen... Der anvendes ikke halm i liggearealet, som det også oplyses i markedsføringsmaterialet. Landmanden har oplyst, at det har han aldrig brugt'.

Nu blev også Hvidebæk Slagteri politianmeldt. Slagteriets ledelse ønsker ikke at udtale sig til Ekstra Bladet.

Michael Rosenmark, chef for Fødevarestyrelsens Rejsehold, forklarer:

- Vi konstaterede, at Genz Kød havde købt 350 kilo Genz-Grisen - en særlig velfærdsgris - men solgt hele seks tons velfærdsgris, så noget stemte ikke. Så Genz Kød har vildledt sine kunder, for langt det meste af det leverede kød har ikke være velfærdsgris, som folk ellers har betalt for.

- De har altså bildt deres kunder ind, at almindeligt svinekød er fra velfærdsgris, siger han.

Han forklarer, at Fødevarestyrelsen besøgte to besætninger, som havde leveret de såkaldte Genz-Grise til Genz’ leverandør Hvidebæk Slagteri.

- Disse besætninger bød slet ikke grisene på de fine forhold, som stod i de brochurer om Genz-grisens gode forhold. Faktisk havde svinebesætningerne slet ikke hørt om, at de har leveret Genz-gris. De vidste ikke, at de var leverandører af en særlig velfærdsgris.

- Genz Kød har ikke kontrolleret hos leverandøren, at forholdene er som lovet. Det selv om Genz Kød lover det på sin hjemmeside, siger rejseholds-chefen.

- Vi har politianmeldt Genz, fordi der er tale om store mængder. Det har vi gjort fordi, vi mener, at der kan være en økonomisk vinding, som langt overstiger et bødeforlæg, som vi kan udstede. Vi ønsker, at det skal efterforskes, hvor stor fortjenesten har været, siger han.

- Michael Rosenmark, tror du nogensinde, der har eksisteret en Genz Gris, som rent faktisk har været en velfærdsgris?

- Vi har ikke set tegn på det, men jeg kan ikke udelukke det.

Hvordan sikrer man sig mod kød-fup som forbruger? Lektor i fødevarevidenskab ved Københavns professionshøjskole, Michael René giver gode råd.

Kød-boss: 'Genz-Grisen' mangler på følgesedlerne

Genz Kød A/S vil ikke stille op til en interview, men ejeren Claus Telling Nielsen har sendt en e-mail:

'I begyndelsen af marts blev vi opmærksomme på, at der var problemer med at sikre dokumentationen for solgt mængde i forhold til indkøbt mængde af vores produkt Genz-Grisen, hvilket naturligvis er beklageligt,' skriver han.

Han fortsætter:

'Problematikken ligger i, at leverandøren ikke slavisk har påført navnet 'Genz-Grisen' på følgesedlerne.'

'Da vi opdagede uregelmæssighederne, stoppede vi omgående med at sælge og markedsføre Genz-Grisen, og vi har siden valgt at opsige samarbejdet med den pågældende leverandør.'

'Derudover fik vi tilbage i marts tilknyttet en ekstern konsulent, som har kvalitetssikret alle forretningsgange og lukket ned for mulige fejlkilder. Vi kan derfor med sikkerhed sige, at en lignende fejl ikke kommer til at ske igen.'

'Vi har ikke yderligere kommentarer.'

Genz har oplyst til Fødevarestyrelsen:

- Vi føler os ramt

- Vi har ikke haft et formål til at skulle snyde

- Vi ved godt at det ikke kan dokumenteres, men der har været ca 400 grise pr. uge til afsætning fra vores leverandør.

- Vi har måske været naive ved ikke at have kontrolleret vores leverandør, men vi har jo handlet med dem i mange år.

- Hvis vi får påbud eller bøde så lukker vi.

Det har de påstået om Genz-Grisen:

Nedenstående er fra Fødevare Magasinet i januar 2016. Du kan læse hele deres påstand om Genz-grisen.
 
Hvidebæk Slagteris konsulent svingede sig op på de nagler i Fødevare Magasinet i januar 2016.
Hvidebæk Slagteris konsulent svingede sig op på de nagler i Fødevare Magasinet i januar 2016.

Se også: Meyers kød-leverandør har før haft rod i oksekødet

311 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere