Dansk lastbil væltede med 20 tons laks: Nu er dommen faldet

Dansk trucker gav bulgarsk eller polsk kollega skylden for ulykken, hvor fisk for 600.000 kroner blev ødelagt

Chaufføren forklarede, at, 'Han mener, at det var en udenlandsk bil - en bulgarsk, en russisk eller en polsk. Han måtte trække til højre, og derved fik trailerens hjul fat i rabatten. Det gav et ryk i bilen, der smuttede ud og lagde sig på siden. De var kollideret, hvis han ikke havde undveget. Han blev overrasket over den modkørende og må have siddet i sine egne tanker,' fremgår det af sagen. Foto: Norsk Politi
Chaufføren forklarede, at, 'Han mener, at det var en udenlandsk bil - en bulgarsk, en russisk eller en polsk. Han måtte trække til højre, og derved fik trailerens hjul fat i rabatten. Det gav et ryk i bilen, der smuttede ud og lagde sig på siden. De var kollideret, hvis han ikke havde undveget. Han blev overrasket over den modkørende og må have siddet i sine egne tanker,' fremgår det af sagen. Foto: Norsk Politi

Så har Sø- og Handelsretten i København afsagt dom i en årelang strid, som begyndte, da en dansk lastbilchauffør en lun septemberdag i 2015 kørte i grøften i Nordnorge med knap 20 tons laks til en værdi af 600.000 kroner.

Siden ulykken har vognmand, shippingfirma og forsikringsselskab skændtes om, hvem der skulle betale for de forliste fisk samt betale regningen for det store oprydningsarbejde.

Laksene, der lå på is i flamingokasser, skulle fra Nordnorge til Polen. Til opgaven havde man hyret en dansk vognmand, men den ellers erfarne chauffør nåede ikke langt.

Presset i grøften
Han hævdede i retten, at han på den smalle, tosporede A6-hovedvej var blevet presset ud i den mudrede grøft af en modkørende lastbil.

'Han mener, at det var en udenlandsk bil – en bulgarsk, en russisk, en polsk. Han måtte trække til højre, og derved fik trailerens hjul fat i rabatten. Der gav et ryk i bilen, der smuttede ud og lagde sig på siden. De var kollideret, hvis han ikke havde undveget. Han blev overrasket over den modkørende og må have siddet i sine egne tanker,' fremgår det af sagen.

Vidne: Ingen modkørende
Politiet kom til stedet og 'talte med et vidne, som sagde, at han ikke havde set et modkørende køretøj som beskrevet af chaufføren'.

Men galt var det gået, og chaufføren havde brækket og trykket et ribben og blev kørt med ambulance på hospitalet, hvorfra han blev udskrevet efter få timer.

Da myldretiden var overstået, fik et lokalt bjærgningsfirma med møje og besvær trukket 34 tons totaltsmadret gods og trailer op for at køre det til destruktion.

Regningen for affaldshåndteringen androg, hvad der svarer til 130.000 danske kroner.

Men så blev der ballade.

Værsgo' og spis
Forsikringsselskabet påstod, at laksene helt eller delvist skulle have været solgt som menneskeføde, selvom det var åbenbart, at de kunne være temperatur-belastede og kvast.

I retten kom det ellers frem, at det ville være voldsomt dyrt, farligt og tidskrævende at bjærge fiskene.

Faktisk sker det af og til, at lastbiler med fisk kører i grøften i Norge.

En erfaren norsk bjærgningsarbejder, som af retten var hyret som skønsmand, forklarede, at man plejer at sælge forulykket og bjærget fisk til kunder i Hanstholm og Skagen, men det skete altså ikke her.

Så danske forbrugere slap i denne omgang for de tvivlsomme fisk.

Sø- og Handelsretten nåede i sin dom, hvor vognmanden tabte og stod med regningen, frem til, at laksene med rette blev destrueret.

Fotos fra politiets illustrationsmapper
Fotos fra politiets illustrationsmapper
 

55 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere