Din sommerferie kan ende i et mareridt

Usle hoteller, rotter, voldsorgier og farlige buffeter gør drømmeferier til uforglemmelige rædsels-mareridt

Nyd det turkisblå ocean fra den hvide sandstrand – eller lad dig forkæle af de smilende tjenere ved hotellets paradisiske pool-område, inden du tager en eftermiddagslur på de ualmindeligt dejlige, lyse værelser på vort spritnye resort, der byder på et overflødighedshorn af livskvalitet, luksus og lokal charme.

Rejsebureauerne gør ejendomsmæglere kunsten efter, når det kommer til at forherlige middelmådighed eller elendighed, og hvert år ender dyre drømmerejser i skuffelser eller mareridt for tusindvis af danske turister.

Ekstra Bladet har gennemgået de 254 sager, der det seneste år er afgjort i Pakke-Rejseankenævnet, hvor syv ud af ti klagere får ret – efter forgæves at have klaget til rejseselskaberne, som nægtede at give økonomisk kompensation for forliste ferier.

Tyndskid og strømafbrydelser

Det er ferier, som stik imod de flotte løfter blev helt eller delvist ødelagt af rotter, kakerlakker, forsinkelser, maveonder fra tarvelige all inclusive-buffeter, støjgener, møgbeskidte hotelværelser, strømafbrydelser, kriminalitet – og tomme svimmingpools og lige så tomme løfter.

– Flere og flere danskere klager over ferien, og der er nok ti gange så mange klagesager, der bliver forliget mellem bureau og kunde, så de aldrig når ankenævnet, siger Lars Thykier, direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

Men ikke alle rejseselskaber retter sig efter ankenævnets afgørelser. Lige nu står selskaberne Vindrose Rejser, Memory Tours og Hardstylers på den sorte liste over selskaber, der ikke gider rette sig efter Pakkerejse-Ankenævnets kendelser om at betale kunder penge retur.

De tilhører et meget højt antal små rejseudbydere, der tegner sig for 154 af klagerne i nævnet, mens landets fire store bureauer, Spies, Star Tour, Bravo Tours og Apollo, har i alt 100 sager. Disse fire bureauer er medlemmer af foreningen Rejsearrangører i Danmark, der står for 85 procent af samtlige flycharterrejser ud af landet.

Dumpet med bravur

Bravo Tours dumper undersøgelsen med et ikke særlig festligt bravour.

Selv om Bravo Tours kun har en markedsandel på 13 procent, så har selskabet haft 34 klager. Ikke nok med det. I 22 af de 34 sager i ankenævnet har Bravo Tours tabt deres sag til kunderne, som, efter måneders kamp, fik kompensation. Bravo Tours taber således også procentvist flest sager blandt de store selskaber.

Til sammenligning tabte Apollo, der blot er lidt mindre end Bravo Tours, kun to sager.

Lars Thykier  vurderer, at mange klager, fordi de blev lovet en ferie, de aldrig fik.

– De flotte tillægsord i markedsføringen giver rejsebureauerne nogle udfordringer. Men vi forsøger at opdrage dem til kun at beskrive det, de kan levere.

– I gamle dage skrev Simon Spies ganske ærligt, at et hotel var ’usselt og dårligt’. Gør man det, bliver kunderne ikke skuffede, siger Lars Thykier.

Peder Hornshøj, direktør i Bravo Tours mener ikke, at de har et problem.

- Hvorfor har I så mange utilfredse kunder?

- Det har vi heller ikke. Kun en halv promille af vores rejsende klager til Pakkerejse-Ankenævnet. For der er grænser for, hvor mange penge, vi vil kompensere med. Danskerne er blevet mere begrejstrede for at klage, end de var tildligere. Og vi bruger ankenævnet som en uvildig part, der kan tage stiliing, siger han.

Se hele konfrontationen med Peder Hornshøj i videoklippet over artiklen.

25 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere