Lauritz.com ændrer procedure efter auktions-chikane

Netauktionen vil nu indføre registrering med kreditkort efter, at Holger Danske-auktionen blev lagt ned af useriøse bud

(Foto: Screendump)
(Foto: Screendump)

Et navn, en adresse, en email og et telefonnummer. Det er alt, hvad der kræves for at registrere sig hos Lauritz.com og dermed få adgang til at byde på alle netauktionens effekter.

Men sådan vil det måske ikke blive ved med at være, oplyser Lauritz.com efter, at en netauktion blev lukket ned på grund af en lang række useriøse bud.

- Vi vil på sigt tilbyde vores kunder at registrere sig med kreditkort allerede ved oprettelsen for at gøre betaling automatisk for kunden. Denne tidlige registrering af kreditkort, ville muligvis have afholdt DRs vært og lyttere fra useriøs budgivning, mener administrerende direktør hos Lauritz.com Mette Rode Sundstrøm.

Se også: DR-journalister 'saboterer' Holger Danske-salg

Bruun Rasmussen: Vi havde gjort det anderledes
Denne procedure ser man allerede hos auktionshuset Bruun Rasmussen, som også fører netauktioner, men kræver registrering med et gyldigt kreditkort inden, at der kan afgives bud.

- Selvfølgelig har kunden stadig sin fortrydelsesret, og der vil ikke blive trukket penge på kontoen før, at købet er gennemført. Men kreditkortregistreringen har elimineret de mest useriøse bydere, forklarer vurderings- og salgsdirektør hos Bruun Rasmussen Kasper Nielsen.

Hvis Bruun Rasmussen var blevet tilbudt at sælge bronzestatuen af Holger Danske, havde man dog valgt en helt anden procedure, tilføjer Kasper Nielsen.

- Vores netauktioner gælder kun effekter med værdier fra cirka 1000 kroner og op mod et par hundrede tusinde kroner - langt de fleste effekter har dog værdier på under 10.000 kroner. Kommer man op i millionklassen, vælger vi en klassisk, fysisk auktionsform, som er langt mere forpligtende end netauktionen. Her er der nemlig tale om selvskyldner-kaution - det vil sige, at bordet fanger, hvis man afgiver et bud, uddyber vurderings- og salgsdirektøren.

Se også: Nu vil ingen have Holger Danske



Se også: Holger Danske udløser voldsom budkrig

Hos Lauritz.com ønsker man dog ikke at adoptere denne auktionsform.

- Lauritz.com er udviklet for at lave lettilgængelig auktioner via nettet for købere globalt. Vi ønsker derfor ikke at introducere traditionelle fysiske auktioner, understreger Mette Rode Sundstrøm.

- Men hvordan kan det lade sig gøre, at en auktion bliver udsat for så mange useriøse bud? Hvorfor har I ikke gjort noget for at forhindre den slags?

- Lauritz.com har 1 millioner kunder, og vores kunder er helt almindelige reelle mennesker. De ganske få chikanesager vi oplever, handler typisk om en bruger, der forsøger at oprette sig og byde i falsk navn. Disse brugere får vi altid stoppet. I det konkrete tilfælde er der tale om personer, der enten var kunder eller nu har oprettet sig med korrekte data. Den type kundeoprettelse skal vi jo ikke stoppe. At tilsyneladende reelle brugere ændrer adfærd på grund af DRs initiativ, har vi svært at gardere os imod.

- Hos andre auktionshuse har man for længst indført krav om kreditkortoplysninger før, at man kan afgive bud. Hvordan kan det være, at I ikke har haft sådan et krav?

Lauritz.com er bygget på lettilgængelighed og brugervenlighed. For at oprette sig som kunde skal man opgive navn, adresse, e-mail og telefonnummer. Herefter har man mulighed for at byde. Vi skal ikke gøre det svært at være bruger på Lauritz.com. Vi hverken kan eller vil validere alle byderes betalingsevne, inden de byder. Men på sigt vil vi tilbyde vores kunder at registrere sig med kreditkort allerede ved oprettelsen for at gøre betaling automatisk for kunden

Se også: Holger Danske kan ryge til udlandet



Se også: DR må æde regning for Holger Danske-bud

1 af 2 (Foto: Lauritz.com)
2 af 2 (Foto: Screendump)
0 kommentarer
Vis kommentarer