Netto udstiller Fakta i reklame

Netto vil overbevise forbrugerne om, at de er billigere end konkurrenten Fakta og har taget provokerende metoder i brug

Nettos reklame i dagens aviser sammenligner en bon fra netto med én fra Fakta.
Nettos reklame i dagens aviser sammenligner en bon fra netto med én fra Fakta.

En utraditionel og kontroversiel reklame har ramt flere af landets store aviser i dag. På en hel side i blandt andet Ekstra Bladet forsøger Netto at overbevise forbrugerne om, at storkæden er billigere end konkurrenten Fakta.

To bon'er fra henholdsvis Netto og Fakta ligger ved siden af hinanden, og ifølge dem er der indkøbt en række identiske varer i de to butikker. Den samlede pris for indkøbet er - ikke overraskende - billigere i Netto end i Fakta. Helt præcist 498,20 kroner i Netto i forhold til Faktas 528,75 kroner.

Reklamen er måske nok kontroversiel og provokerende, men den er ikke ulovlig.

Se også: Reklamekrig om bilforsikringer <b>Læs også: Reklamekrig om bilforsikringer</b>

Hos Forbrugerombudsmanden vil man ikke kommentere på konkrete sager, men jurist Eva Sjøgren vil gerne fortælle om reglerne for at bruge andre firmaers navne i reklamer:

- Det er ikke ulovligt at bruge konkurrenters navne i reklamer, men der er en række kriterier, reklamen skal leve op til. I markedsføringslovens paragraf 5 er opregnet otte specifikke krav, som skal overholdes, når man bruger konkurrenter i sin markedsføring. Blandt andet står der, at sammenligningen skal være objektiv, og at oplysninger om konkurrenterne og deres produkter ikke må være vildledende. Og så skal man i øvrigt følge god markedsføringsskik, siger hun til ekstrabladet.dk.

Læs hele Markedsføringsloven her

Hun oplyser desuden, at hvis den nævnte konkurrent mener, at Markedsføringsloven er overtrådt, kan den klage til Forbrugerombudsmanden eller anlægge retssag.

Hos Fakta har man dog ingen intentioner om at gå så langt. Her tager informationsdirektør Jens Juul Nielsen i Coop, som Fakta-kæden er en del af, sagen ganske roligt.

- Vi har noteret os, at Netto har behov for at markedsføre sig via vores navn. Det skal de have lov til. Vi har fuld tillid til, at kunderne godt kan se, at det er varer, der er særligt udvalgt, lyder den overbærende kommentar fra Jens Juul Nielsen.

Han mener, at Fakta ville kunne lave en tilsvarende annonce med andre varer, hvor Fakta blev billigere end Netto.

- Vi tjekker priserne hos alle de andre discountkæder hver uge, og hvis vores konkurrenter er billigere end os, så justerer vi priserne. Så jeg kan forsikre, at vi er fuldt konkurrencedygtige, siger han.

Han vil ikke afsløre, om Fakta har planer om et modangreb på Netto, men røber dog, at man er på vej med nye reklamer.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere