Eksperter: iPads gør småbørn til mobbeofre

Forældre og institutioner skal tage ansvar, så gadgets og dyr teknologi bliver brugt konstruktivt og ikke til at holde de fattigste udenfor

Børn helt ned til to-tre-årsalderen scorer iPads og andet dyrt, teknologisk isenkram fra mor og far, der ofte køber tingene på børnenes eget ønske.

Trenden kan skabe problemer for de børn, hvis forældre ikke har råd til at give den teknologi for flere tusinde kroner.

De bliver sat af i forhold til den udvikling, som kammeraterne får ind gennem de små børnefingre, og de kan blive isoleret i fællesskabet, mener flere eksperter.

Kan ekskludere børn
Det dyre isenkram er et statussymbol på samme måde, som for eksempel dyrt tøj var i gamle dage, siger Ditte Winther Lindkvist, der er børne- og undgdomsforsker ved Center for Ungdomsforskning, CEFU, til ekstrabladet.dk.

Men det handler om mere end bare prestigen i, hvor tidligt man fik sin iPad og hvor ny, mobilen er.

- Nye teknologier er meget styrende for, hvordan man fungerer socialt. Igennem den teknologi bliver der skabt nogle normer for, hvad man er sammen om og hvad man taler om. Hvis man ikke kan være med i det, så kan man meget nemt bliver ekskluderet, siger Ditte Winther Lindkvist.

Hun kender problemstillingerne fra sin egen datter, som går i første klasse, hvor teknologien allerede fylder meget.

- Sådan noget som Nintendo, det fylder rigtig meget for børnene og koster meget hurtigt 1500-2000 kroner. Det er ikke alle familier, der har råd til at give deres fireårige sådan en, men det fylder måske 50 procent af, hvad der bliver talt om, og så kan det være svært at være med i samtalen for de børn, som ikke har adgang til en, siger hun.

Læs også:

Se også: Odder bliver europæisk iPad-hovedstad

Se positivt på det
Carsten Beck, cand.polit og forskningschef ved Instituttet for fremtidsforskning erkender, at iPads har mobbepotentiale.

Han er dog positivt indstillet for de muligheder, de nye gadgets giver både børn og voksne, hvis de bruges kritisk og konstruktivt.

- Børns verden bliver mere og mere digital også i fremtiden, men fysisk aktivitet, leg og læring kan jo godt gå hånd i hånd med digitaliseringen. Buddet er, at fremtidens forbrugere blandt børn og unge er mere profesionelle, og at verden er og bliver mere kommerciel i forhold til 70'erne og 80'erne. Der er selvfølgelig dem, der ikke har råd til at betale. Sådan vil det være med alting.

Skal have iPads i skolen
Ditte Winther Lindkvist er med i et forskningsprojekt, hvor en række vuggestuer og børnehaver skal udstyres med iPads. På den måde kan man undgå, at socialt belastede børn sakker bagud teknologisk i forhold til deres rigere kammerater.

- Hvordan man bruger teknologien og hvad man kan forvente sig af den bliver kropsligt indlejret i børnene, når de på et tidligt tidspunkt bliver fortrolige med for eksempel en iPad. Den oplevelse får børn, som ikke har adgang til dem, selvfølgelig ikke, og det gør en kæmpe forskel. Derfor synes jeg, at vi skal overveje at lave nogle alvorlige investeringer i de teknologiske værktøjer i institutionerne, for at sætte børnene lige i forhold til den udvikling, der sker i teknologien, siger hun.

Læs:

Se også: Odder bliver europæisk iPad-hovedstad

Carsten Beck mener også, at forældre, læreanstalter og daginstitutioner skal overveje brugen af de teknologiske vidunderapparater. Men på et tidspunkt vil der komme en modbølge:

- Det gør der altid. Ligesom folk på et tidspunkt bliver trætte af at høre om miljø, er man allerede begyndt at tale om, hvad kommercialiseringen af børn og unge betyder, og hvad teknologien gør ved os. Der er også tale om, at man skal have teknologifri zoner og rum, og når det kommer til børn, er det naturligvis vigtigt, at de voksne tager ansvar for, at der er en balance.

Bliver ikke teknologi-zombier
Nogle forældre kan frygte, at børnene ender som små iPad-afhængige superforbrugere, hvis de først får isenkrammet udleveret. Men her bør forældrene gå ind på børnenes præmisser i stedet for at male skræmmebilleder, mener fremtidsforskeren:

- Det er en smartere tilgang at tænke, at teknologien giver mit barn noget godt. Man vil altid kunne finde nogle eksempler på, at nogle teenagedrenge i Japan ikke har været uden for værelset i årevis, og mor bare sætter mad ud foran døren, men det hører til sjældenhederne, siger Carsten Beck.

Har du oplevet, at børn bliver mobbet eller holdt udenfor, fordi de ikke har de samme teknologiske gadgets som deres jævnaldrende? Skriv din kommentar neden for eller mail til kup!

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere