Færre banker gavner kunderne

Bankkrisen er til gavn for den almindelige bankkunde, lyder det fra eksperter og banksektorens organisationer

Mens garanter og aktionærer taber stort på den bankkrise, der indtil videre har kostet 40 danske banker livet, står de almindelige bankkunder til at vinde på krisen, siger både eksperter, banksektorens organisationer og Forbrugerrådet til Politiken.

- En konsolidering af banksektoren kan være til gavn for kunderne. Vi har rigtig mange pengeinstitutter i Danmark, så det vil ikke være et problem, hvis der bliver lidt færre. Tværtimod, siger økonom i Forbrugerrådet Morten Bruun Pedersen til Politiken.

Umiddelbart skulle man ellers tro, at færre banker betød mindre konkurrence og dårligere service til småsparerne.

Særligt fordi det især er små og mellemstore banker uden let adgang til de internationale kapitalmarkeder, der har medvirket til, at renterne på danskernes opsparing har holdt sig over inflationen.

Men ifølge professor i finansiering Jesper Rangvid fra Handelshøjskolen CBS er der ingen grund til frygt, selv om Danmarks cirka 100 banker skulle blive reduceret med yderligere 30, 50 eller sågar 80.

- Selv hvis der kun var 20 banker, ville der stadig være konkurrence om kunderne, siger Rangvid til Politiken.

Eksperterne er enige om, at antallet af banker fortsat vil falde. Både fordi krisen rydder op, og fordi der bliver færre bankfilialer, i takt med at internet- og mobilbanking vinder frem, og bankerne skærer i omkostningerne.

Siden 2002 er antallet af filialer dalet fra godt 2.000 til godt 1.600.

Formand Kent Petersen fra Finansforbundet, der organiserer de bankansatte, begræder dog ikke udviklingen:

- Meget ofte er det 2-, 3- eller 4-mands filialer, der lukkes. Men de kan alligevel ikke give en full-scale økonomisk rådgivning. Det kan godt være, at du får lidt længere til den lokale bank - til gengæld er chancen for kvalificeret rådgivning større, siger han til Politiken.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere