Sådan snyder vi forsikringsselskaberne

Finanskrisen får fikse forsikringsnumre frem hos danskerne. De melder for eksempel den gamle iPhone stjålet for at få en ny. Læs mere om fiduserne her

Går den så går den: Når der kommer nye smartphones, vælger nogle mennesker med vilje at miste deres gamle for at få udbetalt forsikringspenge. (Foto: ekstrabladet.dk)
Går den så går den: Når der kommer nye smartphones, vælger nogle mennesker med vilje at miste deres gamle for at få udbetalt forsikringspenge. (Foto: ekstrabladet.dk)

- Når der kommer en ny iPhone, kommer folk pludselig og siger, at de har tabt eller fået stjålet deres gamle mobil. Folk fortæller også, at de har spildt væske ned i deres computer, der nærmest er købt i forgårs. Når vi så får computeren ind til tjek, viser det sig, at det er en ti år gammel computer, der ikke er noget som helst værd.

Det fortæller Brian Wahl Olsen, skadedirektør i Alm. Brand., om de typiske eksempler på forsikringssvindel i småtingsafdelingen, som forsikringsselskaberne jævnligt kommer ud for, til ekstrabladet.dk.

Forsikringssvindel går formentlig aldrig helt af mode, men får i øjeblikket en del opmærksomhed, fordi forsikringsselskabet Topdanmark og seks medarbejdere er tiltalt i en straffesag, fordi man ifølge anklagemyndigheden ulovligt har videoovervåget en kvinde, som selskabet mener forsøger at svindle sig til erstatning efter en ulykke.

Læs også:

Se også: Syg kvinde: Topdanmark filmede mig, mens jeg tissede og Se også: Syg kvinde: Topdanmark taler usandt

En stjålet iPhone er - måske ikke overraskende - ikke blandt de fupnumre, der får forsikringsselskaberne til at sætte kunderne under videoovervågning, forklarer Alm. Brands skadedirektør.

- Videoovervågning er det sidste kort, vi kan trække. Det sker kun i personsager, hvor vi er oppe i erstatninger i millionklassen. Det er i sager, hvor vi er sikre på, at der er svindel, og at videoovervågning kan dokumentere det. Vi er meget opmærksomme på, at det kan virke krænkende for nogle, og derfor har vi meget stramme retningslinjer og godkendelsesprocedurer, før vi bruger video-observation, siger Brian Wahl Olsen til ekstrabladet.dk.

Læs også: Familie invalideret af bilulykke og Se også: Topdanmark: Nu får Mike 15.000 kr. Topdanmark: Nu får Mike 15.000 kr.

Han tilføjer, at videoovervågningen er med til at afsløre svindel for omkring 40 millioner kroner om året. I øjeblikket har forsikringsselskabet mellem tre og fire overvågningssager i gang, mens der på årsbasis er mellem syv og otte overvågningssager. I alt har forsikringsselskabet i alt haft omkring 20 af den type sager.

Skadedirektøren understreger, at det generelt er meget få kunder, der svindler. Kun 400-500 ud af 210.000 skadeanmeldelser bliver undersøgt nærmere. Dog mener han, at der under finanskrisen er sket en stigning i antallet af de mindre forsikringsnumre.

Her er Alm. Brands bud på de mest brugte fupnumre mod forsikringsselskaberne:

1. Kunden prøver at få forsikringspenge for en stjålet eller tabt smartphone, når der kommer en nyere på markedet. Forsikringsselskaberne oplever, at kunder smadrer deres mobiler, men et tjek af mobilen kan ofte afsløre, om telefonen er smadret med vilje. Det giver ingen erstatning.

2. Kunden forsøger at få en ny computer ved at påstå, at den er blevet stjålet eller ødelagt, fordi man er kommet til at spilde et glas cola ned i tastaturet. Ved et nærmere tjek kan computeren for eksempel vise sig at være druknet i halvanden liter sodavand.

3. Kunden brænder selv bilen af for at få penge ud af forsikringsselskabet.

4. Kunden har haft indbrud og anmelder, at der er stjålet mere, end der reelt er. En kunde anmeldte ikke til politiet, at der også var blevet stjålet 400 cd'er ved et indbrud. Det opdagede han først senere, fordi de havde stået under sengen. Forsikringsselskabet fattede mistanke til kunden og målte op under sengen, der viste sig ikke at kunne rumme et så stor musiksamling.

Har du, eller kender du nogen der har, fusket med forsikringen, så skriv til kup! eller neden for i kommentarfeltet.

Danskerne: Forsikringsovervågning er ok

Ifølge en afstemning på ekstrabladet.dk, som knap 21.000 læsere har deltaget i, er der dog ikke mange, der tør at stå ved det, hvis de eksempelvis har skrevet et par ekstra cd'er på anmeldelsen efter indbruddet.

Kun knap 9 procent eller godt 1800 personer indrømmer, at de har svindlet forsikringsselskabet, mens knap 87 procent eller godt 18000 personer bedyrer, at de ikke har gjort det. Lidt færre bedyrer oven i købet, at de aldrig kunne finde på at tage røven på forsikringsselskabet.

Derimod mener knap 70 procent (næsten 14000 personer), at det er i orden, at forsikringsselskaberne videoovervåger kunderne, hvis der er en god grund til det. Kun omkring 15 procent (3044 personer) siger klart nej til videoovervågning med begrundelsen, at det er krænkende.

Det kan det koste dig dyrt at snyde

De fleste af os kender sikkert nogen, der har snydt forsikringsselskabet for lidt ekstra penge, når anmeldelsen efter indbruddet skulle sendes ind.

Men bliver du knaldet af forsikringsselskabet, kan du få store problemer.

Brian Wahl Olsen fortæller, at kunder, der svindler i småtingsafdelingen som regel 'kun' risikerer at blive smidt ud af forsikringsselskabet.

Men små forsikringsfuskere kan på længere sigt risikere ikke at kunne blive forsikret, hvis deres nye forsikringsselskab finder på at undersøge baggrunden nærmere.

Ved grovere svindel bliver forsikringssvindlere meldt til politiet.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere