Bankers kriseregning gemt i kassekreditten

Især de dårligst stillede må betale for bankernes prisstigninger: Renten på kassekreditter er over 10 procent.

Rentestigningen bliver ekstra høj for dem, der i forvejen slås med en trængt økonomi. (Foto: Linda Johansen)
Rentestigningen bliver ekstra høj for dem, der i forvejen slås med en trængt økonomi. (Foto: Linda Johansen)

Danske banker sender regningen for krisen videre til kunderne. Det er imidlertid ikke alle kunder, der rammes lige hårdt, viser tal for de seneste års prisstigninger på blandt andet boliglån, billån og forbrugslån.

De dårligst stillede kunder - populært sagt de fattigste - er blevet markant hårdere ramt af prisstigningerne end de velstillede. Det skriver Politiken mandag.

- Forskellen mellem rig og fattig i bankerne er blevet meget større. Banken benytter lejligheden til at sætte prisen op for de kunder, der ikke kan gå andre steder hen, siger John Norden fra analysefirmaet Mybanker, som har regnet på prisstigningerne.

LÆS:

Se også: Kontanthjælpsmodtagere er gældsplagede

Velstillede stiger mindst
Er man for eksempel kunde i landets største bank, Danske Bank, er lån til både bolig og bil blevet dyrere fra 2008 og frem til 2012, viser Mybankers tal.

Mens velstillede kunder har oplevet en rentestigning på 0,7 procent på boliglån, er stigningen for de dårligst stillede kunder helt oppe på lidt over 3 procent.

Tendensen for billån er nogenlunde den samme, mens forbrugslån er steget lige meget for begge grupper. Præcis hvor markant hårdere bankerne pumper de dårligst stillede kunder, fremgår af en oversigt udarbejdet af rådgivningsvirksomheden Finanshuset.

LÆS:

Se også: Aktionærer fester - du betaler

Dårlig økonomi? Dyrere kassekredit
Mens kunder med god økonomi slipper med en rente på 2,5 til 3 procent på kassekreditten og boliglånet, er tallene for kunder med såkaldt jævn økonomi helt oppe mellem 8 og 10 procent.

- Når man ser kassekreditrenter på over 10 og 12 procent og så holder det op mod en diskontorente på under 1 procent, så er det på grænsen til at opføre sig mindre godt i forhold til de dårligst stillede kunder.

- Jeg forstår godt, at de skal have flere penge i kassen, men at benytte sig af det på den måde klæder ikke bankerne, siger Kim Valentin fra Finanshuset til Politiken.

0 kommentarer
Vis kommentarer