Lauritz.com overvurderer for millioner

En gennemgang af varer sat til salg hos auktionshuset lauritz.com viser, at varerne vurderes meget højere, end de sælges

Lauritz.com vurderer varerne på deres internetauktioner meget højere, end de reelt sælges for. Det er problematisk. (Foto: Jens Panduro)
Lauritz.com vurderer varerne på deres internetauktioner meget højere, end de reelt sælges for. Det er problematisk. (Foto: Jens Panduro)

Når almindelige danskere sætter deres varer til salg på lauritz.com, skal de ikke regne med at få den pris, som de vurderes til. En gennemgang af samtlige internetauktioner hos auktionsfirmaet i november og januar afslører, at vurderingen er for høj i langt de fleste tilfælde.

Se også: Lauritz.com solgte falske oldtids-dolke

DR Kontant har gennemgået i alt 32.201 auktioner på sitet, og det har her vist sig, at auktionsfirmaet overvurderer i otte ud af ti auktioner. Det svarer til et beløb i omegnen af 33 millioner kroner, skriver DR.

DR's gennemgang viser, at man som sælger kun skal regne med at få 70 procent af den pris, som lauritz.com har vurderet.

- Det ligner selvfølgelig et mønster, og man kan godt undre sig over, at det hænger sådan sammen, siger Mogens Broe-Andersen, bestyrelsesmedlem i Foreningen af Auktionsledere til DR.

Og er det et mønster, som lauritz.com bevidst kører efter, kan det være ulovligt.

- Man må ikke vildlede forbrugerne til at tro, at varen er mere værd, end den reelt er. Og hvis man over en periode kan se, at vurderingerne ligger for højt i forhold til det, varen bliver solgt til, så må man nedjustere vurderingerne sådan, at man rammer mere plet, siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe. Han vil nu bede Lauritz.com om en forklaring for at vurdere, om det er en overtrædelse af Markedsføringloven.

Alle bør føle sig snydt
Ifølge Kontant er det kritisk både for sælger og køber af de mange auktionerede ting på sitetl. Køberne tror, at de betaler en rimelig pris eller får varen til under prisen, hvis de ikke ser sig godt for, inden de køber. Og sælgerne tror, at de kan tjene mere på deres varer, end de ender med at gøre.

Se også: Rockere solgte stjålne møbler på netauktion

Lauritz.coms direktør afviser dog, at kunderne har grund til at føle sig taget ved næsen, eller at firmaet vildleder med vilje.

- Jeg kan ikke forstå, hvis de føler sig snydt, men jeg kan godt forstå, hvis de er skuffede, og jeg kan også godt forstå, hvis de er sure på os, fordi vi skal vejlede vores kunder korrekt, siger Mette Rode Sundstrøm, adm. dir. i Lauritz.com.

Ifølge direktøren er målsætningen er at få vurderingsprocenten op fra 70 til 80.

- Vi lokker ikke vores kunder. Vi prøver faktisk at være præcise og faktuelle. Det er rigtig vigtigt at få sagt, at vi er i god tro i alt, hvad vi laver.

Se mere om lautitz.coms priser og høre direktøren forklare sig i Kontant i aften kl. 21.25 på DR 1

0 kommentarer
Vis kommentarer